Goede ideeën ontstaan vaak uit eigen nood. Zo verging het ook Jona Mukabalisa en Gert Linthout, bij de geboorte van hun kindje. Ze vroegen familie en vrienden geen nieuwe spullen te geven, maar “die geefreflex zit zo ingebakken”. Konden ze het jonge ouders dan niet makkelijker maken met een tweedehandsgeboortelijst?
6.500 euro aan babyspullen
Behalve zoonlief was zo ook Mic Mac Minuscule geboren. “De voetafdruk van een tweedehandsgeboortelijst is 90% lager, terwijl de gezinnen ook geld uitsparen. Gemiddeld geven Belgen 6500 euro uit aan nieuwe babyspullen voor een eerste kindje, vaak voor dingen die je nog geen halfjaar lang gebruikt. Bij ons betaal je maar iets meer dan de helft”, vertelt Mukabalisa. Op de RetailDetail Night deelt ze het verhaal van een start-up als geen ander.
“Twee derde van de babyspullen wordt uiteindelijk weggegooid, terwijl die nog perfect een tweede, derde of zoveelste leven kunnen krijgen. De redenen waarom ouders voor een tweedehandsgeboortelijst kiezen is meestal duurzaamheid, maar ook het financiële aspect speelt uiteraard een rol. Al betaal je natuurlijk ook voor het gemak van onze service, zelf alles tweedehands bij elkaar zoeken zal altijd goedkoper zijn. Bovendien vragen we 10% van het prijsverschil met nieuw te schenken aan een goed doel.”
Mic Mac Marriage
Een netwerk van lokale zelfstandigen, de Mic Mac Madammen (al zijn Meneren evengoed welkom), werkt in een personalshopper-logica: zij geven ouders eerlijk advies bij het samenstellen van hun geboortelijst en gaan dan op zoek naar de tweedehandse producten. Ze vinden ze in kringloopwinkels en rommelmarkten, maar gezinnen kunnen ook hun babyspullen verkopen. De Madammen controleren alles, frissen ze op en verzamelen de spulletjes tot de ouders in spe alles komen ophalen. Ook komt alles op een online geboortelijst zodat vrienden en familie makkelijk een tweedehands cadeautje kunnen geven.
Ondertussen zijn er 25 Mic Mac Madammen in Vlaanderen en Brussel: dat is naar eigen zeggen bijna evenveel geografische dekking als marktleider Dreambaby. Het groeipotentieel zit dus niet meer zozeer in geografische expansie: Mukabalisa denkt dan eerder aan andere momenten in het leven, zoals pakweg een Mic Mac Marriage of het gezin blijven meevolgen na de geboorte. Het ambitieuze bedrijf bekijkt daarenboven ook andere landen en regio’s.
“Disruptie komt van buitenaf”
Ambitie is belangrijk als je impact wil hebben, en daarvan wil Mic Mac Minuscule er zo veel mogelijk hebben op de babymarkt. Mukabalisa ziet ook potentieel bij de producenten, die op circulaire ontwerpen en circulaire modellen kunnen overschakelen. “Het moet en kan echt anders. Maar zolang het model erop gericht blijft om te produceren en dan te verkopen, zal er in wezen niks veranderen.”
Mukabalisa gelooft daarom dat het voor de traditionele retailers veel moeilijker is om zelf echt het verschil kunnen maken in tweedehands. De marges voor tweedehands zijn bijzonder dun, dus blijft de motivatie en de verleiding om nieuw te verkopen groot. Opvallend is inderdaad dat Dreambaby quasi tegelijkertijd met een tweedehandsdienst startte als Mic Mac Minuscule, maar die bestaat vandaag al niet meer. “Disruptie komt altijd van buitenaf.”
Uit eerste hand leren van bedrijven als Mic Mac Minuscule, Ray & Jules, SKM en vele anderen?