Van 350 miljoen naar 1,5 miljard euro
Net-a-Porter werd in 2000 in Londen opgericht door Natalie Massenet, maar zij verkocht de luxewebshop in 2010 voor zo’n 350 miljoen euro aan Richemont. Het Zwitserse luxeconcern pompte flink wat middelen in de webshop, die de voorbije jaren zijn verkoop meer dan verviervoudigde.
Toch was niet alles zo rooskleurig, zo liet CFO Gary Saage eerder al weten: “Sinds we Net-a-Porter kochten in 2010 is de concurrentie alleen maar gegroeid. En dat uit zich in lagere operationele marges dan we oorspronkelijk in gedachten hadden.”
Yoox en Net-a-Porter gaan nu samen onder de naam Yoox Net-a-Porter Group, die vanaf september zal opereren onder de vleugels van Richemont. De Zwitsers krijgen de helft van de aandelen in handen, maar slechts 25 procent zeggenschap “teneinde de onafhankelijkheid van het nieuwe bedrijf te bewaren”. Dat betekent dat Yoox het operationeel ‘de facto’ voor het zeggen krijgt in de nieuwe groep.
Net-a-Porter nog altijd verlieslatend
Yoox, dat 15 jaar geleden werd opgericht door Federico Marchetti en dat het Franse Kering (o.a. Gucci, Bottega Veneta) als belangrijkste klant heeft, boekte in 2014 een nettowinst van 13,8 miljoen euro op een omzet van zo’n 524 miljoen euro. Net-a-Porter haalde in zijn recentste boekjaar 2013-2014 dan weer een omzet van 770 miljoen euro maar boekt nog altijd een verlies van 20 miljoen euro (al is dat al beter dan het jaar voordien).
Enkele dagen geleden ging nog het gerucht dat Amazon Net-a-Porter wilde inlijven, maar “een deal met Amazon heeft nooit op de tafel gelegen”, klinkt het in Milaan.