Adidas ziet de nettowinst kelderen zonder Yeezy. Ook de omzet daalde in het derde kwartaal met ruim 6%. Toch zijn de resultaten beter dan het sneakermerk had verwacht.
“Zichtbaar grotere belangstelling”
De nettowinst van Adidas daalde met een vijfde naar 280 miljoen euro, al steeg die zonder de impact van de breuk met Kanye West juist spectaculair van 66 miljoen euro naar 270 miljoen euro. Ook al verkocht Adidas dit jaar nog voor 750 miljoen euro schoenen van de ‘gecancelde’ collectie, het blijft een financiële aderlating. Dit jaar zullen geen uitverkopen meer plaatsvinden, waardoor de groep mogelijk nog voor 300 miljoen euro moet afschrijven.
De omzet daalde met 6,4% tot 6 miljard euro, hoewel er zonder wisselkoerseffecten een groei was van 1%. In alle regio’s verkocht Adidas meer, behalve in Noord-Amerika. “Beter dan verwacht”, zegt CEO Bjørn Gulden. “We zien de belangstelling voor ons merk en onze producten in alle markten toenemen en we ervaren nu een zichtbaar grotere belangstelling van retailers. Onze eigen voorraadniveaus zijn met 23% gedaald, wat zelfs iets meer is dan we hadden gepland.”
“We weten natuurlijk dat onze huidige prestaties niet goed genoeg zijn, maar we hebben vanaf het begin gezegd dat we tijd nodig hebben om dit fantastische merk op te bouwen”, nuanceert de topman. Voor het hele jaar rekent Adidas nu op een kleine wisselkoersneutrale omzetdaling en een operationeel verlies van 100 miljoen euro. Aan het begin van het jaar vreesde het merk nog bijna 10% omzetverlies en een operationeel verlies van 700 miljoen euro, dus alles is op dit moment een win.