Vaststelling: consumenten lusten geen bier meer, maar snoepen zich wél arm. En als de regering geen maximumprijzen oplegt om de inflatie te beteugelen, dan doen fabrikanten het zelf. Ontwaart Filet Pur het begin van een trend?
Krommenaas
Belangeloos het voortouw nemen terwijl je concurrenten met gekruiste armen geamuseerd zitten toe te kijken: dat is het droeve lot van de marktleider. Vraag maar aan Stefan Goethaert: terwijl Colruyt Group in z’n eentje en op eigen kosten het welzijn van de vleeskip naar een ongekend hoog niveau tilt, gebaren de andere supermarktketens gewetenloos van krommenaas. De CEO is not amused, maar laat z’n ambities niet varen: vanaf 2026 zullen àlle kippenlijkjes in de schappen bij Colruyt een gelukkig leven achter de rug hebben gehad.
Een mooie boodschap die hij uitstuurde aan de vooravond van World Vegan Day, timing is immers alles. Maar effe serieus: wie volgt? Voorlopig niemand, dus. Tja, Lidl staat met z’n Beter Leven varkensvlees in ons land ook helemaal alleen. Het contrast met onze noorderburen is groot. Blijkbaar willen gierige Hollanders wél betalen voor dierenwelzijn, en Belgen niet. Vreemde vaststelling.
1.654 leeuwen
Was intussen op koopjesjacht: Ahold Delhaize, dat de Roemeense Profi-winkels voor de neus van het Poolse Biedronka wegkaapte voor een schamele 1,3 miljard euro. Volgens sommige aandeelhouders hadden ze dat geld beter besteed aan de inkoop van eigen aandelen, maar Frans Muller heeft nu eenmaal zijn principes: hij wil enkel actief zijn in markten waar hij nummer één of twee is. Et voilà: hij moet er nu enkel nog Lidl laten voorgaan. Carrefour – dat deze week de overname van de Cora-hypermarkten in hetzelfde land afrondde – volgt op enige afstand.
Dat die zowat 20 miljoen Roemenen hardnekkige vleeseters zijn, heeft de notoire pescotariër Muller niet tegengehouden. Interessant wijnland immers, al is dat nog weinig bekend. Beperkte koopkracht, maar een stilaan weer groeiende economie. De internationale concurrentie is er heftig, maar waar niet? De trotse leeuw van Delhaize prijkt dus binnenkort op 1.654 extra winkelgevels – want inderdaad, het logo van Mega Image is een kopie.
Zombiedrug
Weetje: chocolade is verslavender dan alcohol. Dat kunnen we afleiden uit de cijfers die enkele merkenmultinationals deze week publiceerden. De bierverkoop viel namelijk serieus tegen. Zeker bij AB InBev, dat nog altijd last heeft van anti-woke rednecks, ook al sponsoren ze in de VS nu het kooivechten, de favoriete sport van Trump-aanhangers. Maar ook bij Carlsberg, dat vooral het slechte zomerweer de schuld gaf. Beide verhoogden de prijzen fors, net als iedere zichzelf respecterende merkfabrikant, en betaalden dat met dalende volumes.
Geen centje pijn evenwel bij Mondelez, dat nochtans de tarieven met 12% verhoogde. Maar ja, als je één Oreo-koekje in je mond stopt, moet het hele pak eraan, dat is bekend. Consumenten hebben geen verweer tegen die suikerrush. Het lijkt wel een tot nu toe legale variant op die fameuze zombiedrug Tranq, maar toch komt er geen waarschuwing op de verpakking. Waar zit Frank Vandenbroucke als je hem nodig hebt? Nee, de toekomst lacht opperdealer Dirk Van de Put tegemoet. In ketchup daarentegen zit lang niet genoeg suiker om zware ontwenningsverschijnselen te veroorzaken wanneer consumenten cold turkey gaan, merken ze bij Kraft Heinz.
Verbijsterend
De foodretailers van hun kant hebben het nu helemaal gehad met die aanhoudende prijsverhogingen van hun merkenleveranciers. Trop is te veel en te veel is trop. Want ja, it’s that time of the year again: het traditionele spelletje hoger-lager, ook gekend als de jaargesprekken, komt weer op gang. Nu de grondstoffenprijzen weer dalen, moeten de verkoopprijzen volgen, maar wat constateren de inkoopdirecteuren met verbijstering: geen énkele producent stelt een prijsdaling voor. Onbegrijpelijk, toch? Ze vinden in Testaankoop een vastberaden medestander.
Wat hadden ze nu eigenlijk gedacht? De argumenten van de fabrikanten zijn bekend: ja, enkele grondstoffen zijn goedkoper geworden, maar onder andere suiker, cacao en olijfolie kosten nu hun gewicht in goud, de lonen zijn sowieso onbetaalbaar en energiecontracten laten zich ook niet elke week heronderhandelen. Van wederzijds begrip is echter totaal geen sprake meer: vergeet Oekraïne, de enige oorlog die nog van tel is, is de prijsoorlog tegen Albert Heijn en Jumbo, met hun importpromoties. Daar komen dus weer boycots van. We begonnen ze al te missen.
Ongezien
Het is natuurlijk allemaal weer de schuld van de Hollanders. Maar die krijgen nu het deksel op de neus. Hoezo? Volgt u even mee. Er is één merkfabrikant die wél oren heeft naar de verzuchtingen van de foodretailers. Moeten de prijzen omlaag? Welaan, de prijzen zúllen omlaag. Voor enkele referenties dan toch. En om helemaal zeker te zijn, komt die lagere prijs prominent op de verpakking zodat niemand er naast kan kijken. Voilà.
Want ja, dat is wat Danone nu doet met drie referenties van het plantaardige Alpro: betaal niet meer dan twee euro, staat erop in een naar fuchsia neigend rood (of omgekeerd, dat kan ook). Het valt niet te negeren. Ongezien. En alle Belgische inkopers zijn akkoord gegaan. Ah ja, als je lagere prijzen eist en je wordt op je wenken bediend, dan zeg je toch niet nee? Twee ketens echter vallen uit de boot, om de simpele reden dat ze hun voorraden over de grens inkopen. Eigen schuld, dikke bult. U mag twee keer raden wie dat zijn. Benieuwd naar hun reactie. Tot volgende week!