VF Corporation, de holding boven modemerken als Vans, Kipling en The North Face, gaat voor een strategische transformatie. De verliezen blijven zich immers opstapelen bij de Amerikaanse modegroep.
“Reinvent”
Het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2024 eindigde 450,7 miljoen dollar (424 miljoen euro) in het rood: dat is liefst 332 miljoen dollar meer nettoverlies dan een jaar eerder. Ook de omzet daalde, maar “slechts” met 2%, tot 3,0 miljard dollar (2,8 miljard euro).
Opvallend is dat outdoormerk The North Face de enige groeier is: de omzet klom er met warempel 19% tot 950,8 miljoen dollar (890 miljoen euro), maar dat profiteerde van een slechte vergelijkingsbasis omdat het vorig jaar met serieuze logistieke problemen kampte. Schoenenmerken Timberland en Dickies verloren respectievelijk 7 en 8% omzet. Ondanks de comeback van de skatecultuur en de bijhorende mode kelderde de omzet bij Vans het sterkst, meer bepaald met 21%.
De Amerikaanse thuismarkt is de grote boosdoener: de omzet zakte er met 11% in het tweede kwartaal, terwijl de EMEA-regio nog goed was voor 14% groei. In het Verre Oosten klom de omzet met 2%. Het transformatieplan van nieuwe CEO Bracken Darrell (“Reinvent”) moet echter zorgen voor betere cijfers in Noord-Amerika, een ommekeer bij Vans, een kostenverlaging van 300 miljoen dollar en een verbeterde balans.