Al de helft van het aanbod verse kip in de supermarkten van Colruyt en Okay voldoet aan de normen van de Europese Better Chicken Commitment (BCC). De retailer roept andere supermarktketens op om van welzijnskip de nieuwe standaard te maken.
Trage omschakeling
Een jaar geleden lagen er drie referenties van de zogenaamde ‘welzijnskip’ bij Colruyt in de rekken, en twee bij Okay. Intussen zijn het er al 24. De helft van de verse kip voor de Colruyt-beenhouwerijen beantwoordt intussen aan de BCC-norm. De klanten volgen: in een jaar tijd heeft welzijnskip in verkoopvolume al 38% van de standaard kip vervangen. Vanaf 2026 zullen alle standaardkippen bij Colruyt, en de diepvrieskippen van het huismerk Boni, voldoen aan de BCC-criteria, naast de labelkippen zoals het Val-Dieu gamma, Label Rouge en biologische kip.
Colruyt neemt resoluut het voortouw in het verbeteren van dierenwelzijn maar ziet ook dat andere supermarkten eerder langzaam volgen: “Vandaag gaat 75% van de Belgische BCC-kippenproductie naar Colruyt Group. Dat betekent dat wij een groot deel van de kosten dragen, die hoog blijven door de trage omschakeling van andere spelers”, zegt CEO Stefan Goethaert. Hij roept op tot samenwerking.
Betere gezondheid
Welzijnskippen, van een langzamer groeiend ras, leven minstens acht dagen langer dan hun standaard soortgenoten, ze krijgen 40% meer ruimte en genieten van natuurlijk daglicht. Colruyt Group opteert daarbovenop voor de NestBorn techniek, waarbij de kuikens rechtstreeks in de stallen geboren worden. Dat alles resulteert in een betere gezondheid van de dieren en een sterk verminderd gebruik van antibiotica.
De retailer werkt voor de nieuwe toeleveringsketen nauw samen met zeventien kwekers. Ook betrokken zijn Arvesta (met veevoedermerk Proxani), slachthuis Pludis, broederij Belgabroed en verwerker Plukon Food Group. Colruyt en Okay zetten hun aanbod welzijnskip de komende weken extra in de kijker in de winkel en de folder. De verpakking kreeg een nieuw, herkenbaar label.