36% meer winst in Q1
De winst in het eerste kwartaal (tot eind februari) steeg liefst 36% tot 3,6 miljard Zweedse kroon, omgerekend zo’n 390 miljoen euro. Ook de omzet spurtte gezwind een kwart hoger om af te klokken op 40,3 miljard kroon, een slordige 4,3 miljard euro.
“We zijn 2015 goed gestart”, zegt CEO Karl-Johan Persson, “en dat zowel qua omzet als qua winst. Ons aantrekkelijke aanbod voor de consument en onze sterke expansie in zowel de winkelstraat als online verklaren ons groeiende marktaandeel en onze prima winstgevendheid, samen met onze inspanningen om voortdurend beter te worden.”
H&M bevestigt: Belgische webshop opent deze lente
H&M blijft ook volop inzetten op online expansie: zoals RetailDetail eerder al berichtte wordt nog deze lente de webshop uitgerold naar België. Daarnaast volgen binnenkort ook Bulgarije, Hongarije, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije en Tsjechië; in de herfst krijgen ook de Zwitsers een eigen webwinkel.
Uiteraard blijven de Zweden ook hun offline aanwezigheid uitbouwen: half februari opende het concern zijn eerste vestiging in Taiwan. Voor het hele jaar mikt het bedrijf op zo’n 400 nieuwe vestigingen (alle enseignes samen), met primeurs voor Peru, Macau, India en Zuid-Afrika. Daarnaast opent H&M binnenkort ook een gloednieuw vlaggenschip aan Herald Square in New York: die wordt met 5.700 m² een van de allergrootste vestigingen van de groep wereldwijd.