Zowel in België als in Nederland groeide het aantal vierkante meters supermarkt per duizend inwoners de afgelopen tien jaar aan hoog tempo. De Belgische provincie Limburg spant de kroon.
16% toename
In België steeg het aantal vierkante meters supermarktoppervlakte per duizend inwoners de afgelopen tien jaar met 15,7%. Het land telt nu in totaal bijna vier miljoen vierkante meter supermarktoppervlakte, of 338 m² per duizend inwoners. In Nederland nam de winkelvloeroppervlakte per duizend inwoners tussen 2013 en 2023 met meer dan 16% toe, van 235 naar 274 m². Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Locatus waarover Distrifood rapporteert.
In België zag de provincie Limburg de sterkste stijging, met wel 30,3%. Per duizend Limburgers telt Locatus 377 m² vloeroppervlakte, het hoogste cijfer van de hele Benelux. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft met 290 m² het laagste cijfer in België. In Nederland is de provincie Zeeland de dichtst bewinkelde provincie, met 340 m² supermarkt per duizend inwoners. In Zuid-Holland daarentegen is dat “slechts” 242 m².