Internationale groei nu ook terug
Na een lastig 2014, waarin het bedrijf liefst drie winstwaarschuwingen de wereld had ingestuurd en ook nog eens geteisterd werd door een zware brand in het distributiecentrum in Barnsley, zit de Britse internetboetiek opnieuw op het groeipad: Asos zag zijn omzet in de drie maanden tot 28 februari met zo’n 16,5% stijgen tot 290,1 miljoen pond, een slordige 400 miljoen euro.
De Britse thuismarkt blijft nog altijd dé locomotief van de e-tailer: de omzet steeg er liefst 30% tot 126 miljoen pond (ca. 180 miljoen euro). Ook internationaal gaat het Asos echter weer voor de wind: de overzeese omzet steeg met 12% tot 163,5 miljoen pond (of ruim 230 miljoen euro). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal ging de internationale omzet er nog 2% op achteruit.
‘Zonale prijszetting’
Vooral in de Verenigde Staten is de groei opmerkelijk (+24%), maar ook op het Europese vasteland lijkt Asos het moeilijke vraagstuk van de ‘prijszetting’ te hebben opgelost. In plaats van overal dezelfde prijzen te hanteren, werkt Asos nu met aangepaste ‘zonale prijzen’ in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Resultaat: een omzetgroei met 13%. “Zorg voor de juiste prijzen, en de rest volgt vanzelf“, aldus CEO Nick Robertson.
In de rest van de wereld ging de omzet er met 10% op vooruit. Die ‘zwakkere’ prestatie is bijna volledig toe te schrijven aan Rusland: de val van de roebel, in combinatie met het sterke pond, heeft de kwartaalomzet er zomaar even gehalveerd.
Asos is momenteel actief in 240 landen wereldwijd en telde eind februari 9,3 miljoen actieve klanten. In de maand februari werd de webshop 88 miljoen keer bezocht.