Nog steeds doorbladert zowat 90% van de Belgen weleens een folder. 77% laat zich er door aanzetten om naar een winkel te gaan, moet blijken uit de jaarlijkse folderstudie van folderverdeler BD Media.
Papier en digitaal
90% van de Belgische huishoudens zou af en toe nog steeds een folder lezen, 71% doet dat wekelijks en 22% zelfs meerdere keren per week. Al doen ze dat niet meer alleen op papier, merkt de ‘Leaflet Attitude Study’ van GfK in opdracht van BD Media.
“Het gros van de folderlezers is omnichannel georiënteerd en kiest voor de combinatie papier en digitaal”, zegt algemeen directeur Leen Dehantschutter van BD Media. 44% leest zowel folders op papier als digitaal, 45% enkel op papier en 12% uitsluitend digitaal.
Eén op vijf weert reclame
Folders worden het meest worden gelezen om prijzen te vergelijken en ter inspiratie. 77% geeft aan een winkel te hebben bezocht op basis van wat ze in een folder hebben gezien. 99% van hen zegt dan ook effectief iets gekocht te hebben: de meerderheid kocht naast een product uit de folder ook nog andere producten.
Vandaag heeft al ongeveer één Belg op vijf een anti-reclamesticker op zijn brievenbus kleven, maar dat aandeel lijkt niet meer sterk te stijgen. Zo’n 17% van alle Belgen overweegt een sticker, terwijl 63% zou aangeven folders zeker te willen blijven ontvangen via de brievenbus.