Dit jaar bekroont de Mercuriusprijs van retailfederatie Comeos een wereldprimeur: een project met autonome drones die in de Belgische winkels van Ikea ’s nachts de inventaris opmaken.
Geen gimmick
Elke nacht stijgen drones op in de zelfbedieningshal van de winkels van Ikea, om er de inventaris op te maken. Een lastige klus die vroeger manueel gebeurde en maanden in beslag nam. Nu kan het automatisch en veel sneller: zo komt er tijd vrij voor taken waar medewerkers meer voldoening uit halen. “Het is een wereldprimeur in België mét impact die nog een mooie toekomst voor zich heeft”, aldus de enthousiaste jury van de Mercuriusprijs. Woensdagavond haalde Ikea zijn trofee op in de Kinepolis in Brussel.
“Vandaag zijn artificiële intelligentie en drones in retail nog maar al te vaak een gimmick”, zegt juryvoorzitter Gino Van Ossel. “Het idee dat er elke nacht tientallen drones opstijgen in de zelfbedieningshal van Ikea spreekt tot de verbeelding, maar wat telt is dat Ikea erin slaagt gloednieuwe technologie op een relevante en mature manier in te zetten ten voordele van zijn medewerkers, zijn klanten én zijn business.”
Pharmapets en Vanden Borre vervolledigen het podium
Al meer dan dertig jaar reikt handelsfederatie Comeos jaarlijks de Mercuriusprijs uit als bekroning voor innovatie in de handel. Het thema dit jaar was innovatie met impact.
De zilveren medaille was voor PharmaPets, een webshop voor dierenvoeding die steunt op advies van dierenartsen en een unieke plaats op de markt inneemt. In amper vijf jaar tijd is de webshop uitgegroeid tot de grootste in zijn soort in België, Frankrijk en Nederland.
Vanden Borre kaapte de derde plaats weg. De elektroretailer werkt een slim businessmodel uit dat inzet op het langer in leven houden van elektrische apparaten.