Online start met drie afhaalpunten
Met de opening van de drie afhaalpunten kan Albert Heijn België nu ook echt beginnen met zijn webshop, die vorige maand al online ging maar nog tot vandaag geen online reserveringen afhandelde. De winkels in Lokeren en Gent zijn uitgerust met een afhaalpunt, terwijl in Antwerpen een alleenstaand punt is geopend omdat de winkels in de binnenstad, op het Kiel en in Hoboken niet de nodige parkeerplaatsen hebben.
General manager Luc De Baets is trots op de nieuwe stap: “Albert Heijn is ontstaan uit een kruidenierszaak en dat willen we blijven verderzetten. We willen een rijk assortiment, een persoonlijke service en lage prijzen aanbieden, en dat verhaal trekken we nu ook door naar het internet. We zien AH.be echt als een nieuwe winkel, want onze omnichannelfilosofie is dat de ervaring overal hetzelfde moet zijn – in de winkels, op de website én in de afhaalpunten.”
Drie verschillende soorten afhaalpunt
Toch zijn er drie verschillende soorten afhaalpunten uitgetekend, waarbij de ervaring behoorlijk van elkaar zal verschillen. De eerste (zoals in Antwerpen) zijn alleenstaande afhaalpunten, waar de klant in zijn auto kan blijven zitten tot een medewerker de bestelling in de koffer plaatst: “Snel en handig, maar toch met die persoonlijke service”, aldus De Baets. Er is evenwel een nadeel tegenover een gewone winkel: cash betalen gaat niet, alles gaat via een betaalterminal.
In Lokeren en Gent zijn de afhaalpunten bij winkels geplaatst, maar is het systeem voor afhalers grosso modo hetzelfde. In een derde soort, voor de meer behoudsgezinde webshoppers, moet de klant wel zijn auto uit om dan in de winkel zelf zijn bestelling te gaan afhalen.
“Ahold gelooft in online”
In Nederland is het internet een onderscheidend verkoopsargument voor Albert Heijn, dat er 86% van de huishoudens bedient vanuit de vier distributiecentra die nu ook België gaan moeten bevoorraden. AH-eigenaar Ahold heeft daarnaast ook veel geleerd van de Amerikaanse zusterketen Peapod (die al 25 jaar ervaring heeft met online) en met internetverkoper bol.com, die sinds 2012 tot het Ahold-imperium behoort.
Dat Albert Heijn nu ook via de Belgische website online gaat verkopen, hoeft volgens De Baets niet te verbazen: ook in België kopen steeds meer mensen online, en volgens Comeos is food daarbij de sterkst groeiende sector. Met een flink uitgebouwd assortiment van zo’n 15000 artikels en lagere verwerkingskosten dan een aantal grote concurrenten wil de Nederlandse retailer nu ook volop die strijd aangaan.
Verkoop op afstand: niet nieuw, wel (veel) groter
De vernieuwde focus op online is trouwens geenszins een nieuw gegeven voor Albert Heijn: al van in het begin leverde de Zaanse kruidenier boodschappen met de hondenkar thuis en later werd ook de telefoon ingezet als verkoopinstrument, maar dat was uiteraard allemaal op een andere schaal dan de uitrol van de online verkoop.
Nu moeten immers liefst vier aparte distributiecentra (twee in Almere en één in Rotterdam en Utrecht) naast zowat veertien miljoen Nederlanders nu ook een half miljoen Belgen bedienen. Qua afstand is dat alvast geen probleem, meent De Baets: “die centra moeten ook bijvoorbeeld Maastricht bevoorraden, en dat ligt nog eens zo ver dan Wilrijk.” Toch blijft Albert Heijn de situatie nauwgezet opvolgen en behoort een zuidelijker gelegen distributiecentrum tot de mogelijkheden, al “staat een DC in België momenteel niet op de planning”.
Op naar dertig Belgische winkels
Vier jaar na de opening van de eerste Albert Heijn in Brasschaat heeft de Nederlandse keten een lange weg afgelegd: met inmiddels 28 Belgische vestigingen is het oorspronkelijke doel van vijftig niet meer zo veraf.
Binnenkort wordt trouwens de kaap van dertig overschreden met openingen in onder andere Deinze en Leuven. Daarnaast komt er ook een vijfde winkel in Antwerpen, en wel een mastodont van 2000 m² aan de Singel.