360° zorgzaamheid
Een echte verrassing is het nog nauwelijks te noemen: net als vorig jaar staat Schoenen Torfs op nummer 1 in de lijst van ‘Best Workplaces’, samengesteld op basis van een onderzoek van Vlerick Business School en het Great Place to Work Institute Belgium. Dat peilt naar het vertrouwen van de werknemers in hun leidinggevenden (management), de trots van de werknemers over hun prestaties (job) en het plezier dat ze beleven op de werkvloer (collega’s).
Al van bij de oprichting van het retailbedrijf ligt de focus bij Schoenen Torfs duidelijk op de mensen, verklaart Vlerick-professor Dirk Buyens het blijvende succes: “Torfs streeft voortdurend naar tevreden klanten en medewerkers, iets wat volgens hen hand in hand gaat. Ze noemen dat ‘360° zorgzaamheid’. Dit jaar lag de focus vooral op leiderschap. Alle shopmanagers en hun assistenten doorliepen het afgelopen jaar de ‘Expeditie 360°’, een opleiding die het zorgende leiderschap moet verhogen.”
Special award voor ‘Employee Involvement’
De schoenenketen kreeg ook de speciale award voor werknemersbetrokkenheid. Volgens de jury betrekt Torfs “zijn medewerkers bij het beslissingsproces door te luisteren, suggesties en feedback te verzamelen en ermee aan de slag te gaan. Daarnaast is het management ook bereikbaar voor vragen van medewerkers.”
De jury was daarbij vooral onder de indruk van de manier waarop Torfs zijn duurzaamheidsbeleid op de rails zette: dat werd “vooral bottom-up vorm gegeven door tijdens de medewerkersdagen mensen te laten brainstormen rond duurzaamheid. De input resulteerde in een concreet actieplan zowel naar personeel, leveranciers, klanten, milieu als maatschappelijke partners toe.”
Ook Accent Jobs (2e) en McDonald’s Belgium (3e) halen het podium (vorig jaar was dat net andersom). Uitzendgroep Adecco houdt stand op vier, terwijl KBC één plaats stijgt naar nummer vijf. In de top-10 voorts nog twee nieuwkomers: Start People, ook al een uitzendgroep, op acht en elektroretailer Media Markt komt voor het eerst piepen op plaats tien.