Hotelfamilie Van der Valk heeft een meerderheidsbelang genomen in fastfoodketen Dunkin’ (Donuts) België&Nederland en wil zo twee vliegen in één klap slaan. Niet alleen wil de groep zo sterker gaan staan in de horeca, maar bovendien wil het de vaak jonge donutfan – “de hotelgast van de toekomst” – beter aan zich binden.
Diversifiëren
Van der Valk International wil zijn restaurantportefeuille diversifiëren met Dunkin’, net zoals het in 2020 al deed met de overname van Vapiano. Een persbericht roemt de “goede on-the-go service” en wijst erop dat Dunkin’-vestigingen sowieso vaak nabij hun hotels liggen en reizigers aantrekken. Dat eerste is absoluut geen toeval, maar het resultaat van een samenwerking die de twee ketens in 2021 al aangingen.
Aan ambitie is er alvast geen gebrek: de nieuwe eigenaar wil het aantal Dunkin’s in België en Nederland tegen 2028 bijna verdubbelen tot 136 vestigingen. Daarbij wil de keten sterker gaan focussen op premium donuts en plantaardige donuts, terwijl in onder andere logistiek, informatica en inkoop kostenbesparende synergiën kunnen worden gevonden.
Koffie als bindmiddel
Het huidige management, onder leiding van Roberto Fava, blijft aan. De CEO wijst in het persbericht nog op een extra complementaire link tussen Dunkin’ en Van der Valk: “Laten we zeker ook niet vergeten dat we voornamelijk een koffie-bedrijf zijn, (…) een product dat natuurlijk naadloos aansluit bij de gasten van Van der Valk en haar gehele dienstverlening.” Dat toegenomen belang van koffie was ook de reden dat het bedrijf zijn achtervoegsel bol.com-gewijs liet vallen om te laten zien dat het méér was dan wat de oude naam deed uitschijnen.
Hoewel de naam vooral bekend is van de hotels (de holding Van der Valk International heeft er negentien in vier landen onder zijn hoede, maar andere familieleden baten tientallen Van der Valk-hotels uit), heeft de groep ook onder andere vakantieparken, casino’s en elf vestigingen van Vapiano onder zijn hoede. Dunkin’ is dan weer een van de grootste fastfoodketens ter wereld, met meer dan 12.500 vestigingen. Sinds 2017 is de keten ook actief in de Benelux.