De Duitse discounter Aldi Nord zet vol in op zijn buitenlandse expansie. Nadat de keten enkele dagen geleden een nieuwe bedrijfsstructuur voor zijn Europese afdelingen afklopte, komt er nu een miljardenplan dat op drie jaar tijd 700 nieuwe vestigingen moet opleveren.
Nieuwe structuur
Aldi kwam de afgelopen twee weken twee keer met operationele maatregelen in het nieuws: half september creëerde het bedrijf een aparte holding voor zijn niet-Duitse Europese activiteiten, maandag nog kwam er een herschikking in het bestuur waarbij het laatste lid van de stichtersfamilie Albrecht de deur van het operationele management achter zich dichttrok.
Die nieuwe structuur dient een ambitieus doel: CEO Torsten Hufnagel wil tegen 2026 liefst 6000 Europese vestigingen onder zijn hoede hebben, dat zijn er liefst 700 meer dan vandaag. De grootste groei zou er moeten komen in Frankrijk, Polen en Spanje, zo meldt Lebensmittel Zeitung.
“Uitkeren aan klanten”
De ambitie is opmerkelijk, want recent had Aldi zijn Duitse winkelnetwerk stevig tegen de loep gehouden en zich zelfs helemaal teruggetrokken uit Denemarken, waardoor het aantal Europese Aldi-winkels onder de 5300 gezakt was.
Het geld voor de expansie is al gevonden binnen de familie Albrecht, zo meldt nog steeds LZ. Daarnaast gaat er ook meer geld naar een optimalisatie van de logistiek. En eens de schaalvoordelen hun vruchten afwerpen, zo belooft de discounter nog, zal de extra winst worden uitgekeerd aan de klanten.