Markt beheerst door paar bedrijven
Die lage cacaoprijs wordt beïnvloed door een aantal factoren: zo focussen veel duurzaamheidsprogramma’s op het verhogen van de productie van cacao. Dit kan echter zorgen voor een overproductie die de prijs naar beneden duwt.
Daarnaast wordt de markt van chocolade beheerst door een aantal grote bedrijven. Twee cacaoverwerkers, Barry Callebaut en Cargill, hebben samen 70 tot 80 procent van de verwerkingsmarkt in handen. Slechts zes producenten (denk aan Mars en Mondelez) hebben samen dan weer 40 procent van hun markt in handen. Daardoor bepalen zij de prijs van cacao en verdienen ze bovendien veel meer aan de verkoop van chocolade.
Volgens de Cacaobarometer maakt een cacaoboer 6,6 procent winst wanneer hij zijn cacao verkoopt. De producent doet daar in een later stadium nog eens 35,2 procent bij en in de winkel stijgt de prijs van chocolade nog maar eens met 44,2 procent.
Boeren onder armoedegrens
Daartegenover staat dat veel boeren in West-Afrika nog onder de armoedegrens leven. Zo moet een boer in Ivoorkust eigenlijk vier keer meer verdienen om aan die grens te komen en om een leefbaar inkomen te hebben moeten de inkomsten nog veel meer stijgen.
Volgens de organisatie achter de Cacaobarometer hebben alle grote bedrijven, behalve Mondelez en Nestlé, gesteld dat ze tegen 2020 enkel nog cacao zullen gebruiken met een duurzaamheidscertificaat. Momenteel is dat ongeveer 16 procent, vijf jaar terug zelfs nog maar 2 procent.