Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.
“Voedsel betaalbaar houden”
Het landschap van de retailallianties is volop in beweging: na de aankondiging dat Jumbo toetreedt tot inkooporganisaties Epic en Everest, beide opgericht door de Duitse marktleider Edeka, volgt het nieuws dat Ahold Delhaize het derde lid wordt van Eurelec. Die Europese centrale werd in 2016 opgericht door de Franse marktleider E.Leclerc en de Duitse nummer twee Rewe. De drie retailers vertegenwoordigen samen een netto-omzet van 155 miljard euro. Na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten beginnen de voorbereidingen in 2024 en de gezamenlijke inkoop vanaf 2025, zegt het persbericht.
De agenda van Eurelec is duidelijk: net als Everest wil deze alliantie de prijsverschillen aanpakken die bestaan voor identieke producten in de verschillende Europese lidstaten. “We hebben prijsverschillen tussen Europese landen ervaren die niet objectief verklaard kunnen worden, behalve dat sommige fabrikanten precies hetzelfde product tegen verschillende prijzen verkopen in EU-landen”, zegt Wouter Kolk, CEO van Ahold Delhaize Europe & Indonesia. “We zijn het aan onze consumenten verplicht om voedsel betaalbaar te houden in deze uitdagende tijden en hen toegang te geven tot een echte Europese interne markt.”
Opmerkelijk: Ahold Delhaize was al gelieerd met E.Leclerc en Rewe in de aankoopcentrale Coopernic, waarvan ook nog Coop Italia deel uitmaakt. Daarnaast is de fusiegroep lid van inkoopalliantie AMS, met onder andere Migros, ICA, Morrisons, Musgrave en Kesko. Elk van die allianties heeft een ander objectief: AMS koopt huismerken in, Coopernic onderhandelt ‘on top’ condities met merkfabrikanten.