De uitdagingen van 2022 – inflatie, kostenstijgingen, onzekerheid – wogen ook zwaar op Claes Retail Group (JBC, CKS en Mayerline). De nettowinst dook in het rood, maar een sterke start van 2023 vangt de terugval op.
3 miljoen euro extra energiekost
Bij CRG steeg de omzet (exclusief btw) van 191,4 miljoen euro naar 196,7 miljoen. De nettowinst van 3,3 miljoen smolt echter helemaal weg: de nieuwe cijfers spreken van een nettoverlies van 3,2 miljoen. De EBITDA-marge zakte van 3,9 naar 2,8% van de netto-omzet, maar bleef wel boven nul. De oorzaken zijn voor de hele sector maar al te goed gekend: de Russische inval in Oekraïne had voor CRG, net zoals voor de meeste retailers, een drievoudige impact.
Alleen al de gestegen energieprijzen zorgden voor een kostenverhoging van ruim drie miljoen euro. De toegenomen grondstofprijzen, de inflatie en de indexeringsrondes wilde CRG niet doorrekenen aan de consument: het onzekere marktsentiment had namelijk al een weerslag op het koopgedrag van consumenten. “Het was door deze onverwachte en extreme marktomstandigheden moeilijk om in lijn te blijven met de mooie resultaten van 2021”, constateert mede-eigenaar Bart Claes.
CRG blijft koersvast
Gelukkig blijkt het een tijdelijk fenomeen, zegt Claes: “Door de lagere energiekosten én de vernieuwingen die we zijn blijven doen in ons aanbod en in de kwaliteit van onze verkoopkanalen, zien we dat 2023 een sterke start heeft genomen. Over de eerste zes maanden – meestal de moeilijkste maanden van het jaar – behalen we als groep een positief resultaat.” De omzet klokte in de eerste jaarhelft af op 100,7 miljoen euro op een EBITDA van 5,3 miljoen euro.
“De evolutie in 2023 is positief en de financiële positie van CRG is ook sterk genoeg om de resultaten over 2022 op te vangen”, aldus het bedrijf. “Met een eigen vermogen van 51 miljoen euro en een solvabiliteit van 43% is de groep gewapend om haar strategische keuzes verder te ondersteunen.” Die strategische keuzes blijven resoluut dezelfde: zowel JBC, CKS als Mayerline zetten onverminderd in op duurzaamheid, terwijl de groep in 2023 ook de synergie tussen de ketens wil verdiepen.
Naar 100% duurzame materialen
“We zien duurzaam denken én doen als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zijn ervan overtuigd dat een duurzame aanpak de beste garantie op langetermijn-rentabiliteit is. Recentere initiatieven zijn ons engagement voor Circletex en de integratie van de tweedehandscorner Op-Nieuw in al onze 115 JBC-winkels”, legt mede-eigenaar Ann Claes uit.
Tegen 2030 wil de Belgische groep een 100% duurzaam aanbod van materialen. Daarvoor werkt CRG vooral aan de voetafdruk van de gebruikte stoffen, zoals gerecycleerd polyester, biokatoen en duurzamere viscose.
Samen onder één dak
De synergieplannen zijn dan weer heel letterlijk te nemen: JBC, CKS en Mayerline gaan samenhokken. In december opent in Zonhoven, in het voormalige Jumbo-pand, een eerste winkel waar de drie formules samen te vinden zijn. “Alle doelgroepen kunnen in één omgeving een compleet en divers mode-aanbod ontdekken. Zo ontstaat een nieuwe winkelbeleving en kiezen klanten comfortabeler”, luidt de redenering. Het is ook de eerste keer dat Mayerline buiten de stadscentra treedt.