Zelfstandige moderetailers krijgen klappen
In België, Duitsland, Spanje, Nederland, Italië en Oostenrijk was er over de hele modemarkt sprake van een omzetdaling tussen 1 procent en 3 procent. Voor Spanje kan dat een positief resultaat genoemd worden, aangezien de nog veel scherpere omzetdalingen uit de voorbije jaren gestopt lijken. De grootste klap viel in Frankrijk, waar de markt met 8 procent kromp, blijkt uit een onderzoek van GfK.
Vooral de zelfstandige modezaken krijgen klappen: “Ook in 2014 hebben zij weer het meeste aandeel in moeten leveren. Gemiddeld zagen zij hun omzet in 2014 met meer dan 10% dalen ten opzichte van 2013. […] Het is bijna onmogelijk om mee te gaan met de fast-fashion trend[…], maar ook de steeds groter wordende prijsverschillen met de concurrerende (internationale) ketens is één van de oorzaken”, schrijft het onderzoeksbureau.
Zelfstandige winkels hebben het ook moeilijker om mee te gaan in de trend van online verkoop. In de onderzochte landen wordt momenteel ongeveer 13 procent van de verkochte kledij online verkocht. Duitsland is daar koploper met 25 procent, gevolgd door Groot-Brittannië en Nederland. België staat met 9 procent in de middenmoot. De gemiddelde groei van de online omzet was 8 procent in 2014, maar in landen als België en Oostenrijk was er sprake van een groei van meer dan 20 procent.