Billabong staat op uit de doden
Billabong verkeerde de voorbije jaren in zeer woelig water: het bedrijf had de voeling met zijn klanten verloren, waardoor het steeds meer omzet zag verdampen en de verliezen opstapelde. Dat leidde dan weer tot een aantal managementwissels en mislukte overnames.
Na een grondige reorganisatie lijkt Billabong opnieuw levensvatbaar: in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014 was er nog een verlies van 126,3 miljoen dollar (zo’n 90 miljoen euro), maar die is nu dus omgezet in een kleine winst. Bovendien zorgde een herkapitalisatie voor een daling van de nettoschulden van 175 miljoen dollar eind 2013 naar 56,7 miljoen eind 2014 (een daling van 120 naar 40 miljoen euro).
Commercieel nog werk aan de winkel
Al is er nog veel werk aan de winkel, geeft topman Neil Fiske toe: de winst is immers vooral het gevolg van de verlaging van de kosten. Commercieel moet er nog een tandje worden bijgestoken, want de omzet in de eerste helft van het boekjaar daalde van 667 naar 537,5 miljoen dollar (465 naar 375 miljoen euro). Over enkel de voortgezette activiteiten is er nog steeds een daling van 524,6 naar 522,1 miljoen dollar (365 naar 363 miljoen euro).
Een van de veranderingen die de surfketen wil aanpakken, is het online verhaal: “We hebben hier te voorbije jaren te weinig in geïnvesteerd”, zei topman Fiske. Billabong heeft nu de volledige controle over zijn online platform. “Dat zal ons toelaten om volop de omnichannelkaart te trekken, te beginnen in Australië”.
Voorts zullen zes merken die via Australische multimerkenwinkels worden verkocht worden vervangen door een enkel merk, wat de commerciële slagkracht moet verhogen.