Tweede Lego Movie al aangekondigd
Lego zag over heel 2014 zijn verkoop stijgen met 13% tot 28,6 miljard kroon (ca. 3,8 miljard euro) en de nettowinst met 15% tot 7 miljard kroon (net geen miljard euro). Het Lego Friends-gamma, de pastelkleurige blokjes en figuurtjes waarmee Lego nu al enkele jaren de kleinemeisjesharten verovert, blijft daarbij een absolute topper.
De ‘blokjesmaker’ profiteerde ook volop van het enorme succes van The Lego Movie, wereldwijd een heuse kaskraker: met een budget van vijftig miljoen dollar werd er een winst van zomaar even 468 miljoen dollar geboekt. Warner Bros heeft dan ook al een ‘sequel’ aangekondigd, die in 2018 in de zalen zou moeten komen.
Circa 5% groei in 2015
Voor 2015 en de volgende jaren gaat Lego uit van een verdere groei van de speelgoedmarkt met circa 5% op jaarbasis. Financieel directeur John Goodwin verwacht dat Lego nog iets sneller dan de markt zal groeien. Daartoe bouwt het bedrijf een nieuwe Lego-fabriek in China, die in 2017 operationeel moet zijn. De regio Azië is momenteel goed voor ongeveer 10% van de omzet van Lego; daar zit dus ongetwijfeld nog flink wat rek op.
De prima resultaten van Lego staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel: de producent van Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels zag zijn omzet vorig jaar 7% krimpen en stuurde eind januari zijn CEO Bryan Stockton wandelen. Mattel probeert intussen met meer technologisch speelgoed – een pratende Barbie met kunstmatige intelligentie of een hedendaagse interpretatie van de legendarische View-Master (in samenwerking met Google) – de dalende trend te keren.