Amazon schakelt over op RFID-technologie voor zijn kassaloze winkels. Dat moet het eenvoudiger en goedkoper te implementeren maken.
Met “exit gate”
Amazon heeft een nieuwe versie van zijn kassaloze technologie gemaakt, meldt The Verge. In tegenstelling tot het vorige systeem is nu geen complex netwerk van slimme camera’s meer nodig. Wel vraagt het alternatief wel beduidend meer inspanningen van winkelmedewerkers en leveranciers. Elk product krijgt een RFID-tag die automatisch wordt gescand bij het verlaten van de winkel.
Het nieuwe systeem werd voor het eerst getest in de fanshop in een sportstadion in Amazon-thuisstad Seattle. Klanten lopen vrij binnen, kiezen wat ze willen en gaan dan door een poortje dat de tags scant. Om af te rekenen, gebruiken klanten hun kredietkaart of gaan ze met hun hand over een Amazon One-handscanner.
Toegankelijker
RFID-technologie is binnen retail al een vaste waarde: in de nieuwe Decathlon–winkel van de toekomst bij Madrid kunnen klanten zo schoenen met elkaar vergelijken, zelf pakketjes uit kluizen halen en zelf afrekenen aan de RFID-kassa’s. In food werken de slimme koelkasten/automaten van Exki met RFID: sensoren scannen vanzelf wat mensen eruit nemen. Toch zijn de tags nog een forse investering: elke verpakking van elk product dient een RFID-tag te krijgen.
Amazon redeneert niettemin dat zijn Just Walk Out-technologie voor meer retailers toegankelijker (en betaalbaarder) wordt zonder het ingewikkelde camerasysteem. Volgens The Verge hoopt de e-commercereus daar meteen ook de Amazon One-handscanner bij te verkopen aan retailklanten, zodat het bedrijf nog meer data krijgt over consumenten. Er zouden inmiddels meer dan 150 winkels de kassaloze technologie van Amazon gebruiken.