Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.
“Meer dan banaan of koffie alleen”
“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.
Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden
De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.
“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.