“Turnaround is niet ingezet” bij Intimacy
Van de Velde kampt al jaren met problemen bij zijn Amerikaanse winkeldochter Intimacy. Die sloot 2014 af met alweer een omzetdaling, deze keer met -16% (-12% op vergelijkbare basis) in lokale munt.
“De winstgevendheid van Intimacy blijft lijden onder een verdere omzetdaling en de turnaround is in 2014 niet ingezet”, klinkt het in het persbericht, dat het verder nog heeft over een “betekenisvol verlies op een stand-alone basis (Intimacy-shops)”. Van de Velde geeft toe dat “de doelstellingen niet gehaald zijn en dat de prestatie van Intimacy onder de targets blijft die waren gesteld bij de overname in 2010.”
Het bedrijf uit Schellebelle heeft dan ook zowel de merknaam als de goodwill van Intimacy op nul gezet, een afschrijving van alles samen 31,4 miljoen euro. Uiteraard neemt de nettowinst daardoor meteen een ferme duik.
Groepsomzet +8,7%
Toch heeft Van de Velde over heel 2014 lang niet slecht geboerd: de omzet steeg met 8,7% tot 198,4 miljoen euro (+7,2% op vergelijkbare basis). De groothandelsactiviteiten boekten een omzetstijging van 9,6% dankzij de succesvolle lancering van PrimaDonna Swim.
Op Intimacy na scoorden ook de retailactiviteiten uitstekend: in continentaal Europa ging de omzet liefst 20,3% omhoog. De Britse winkeldochter Rigby & Peller groeide dan weer met 6,8% (+1,6% op vergelijkbare basis) in lokale munt.
De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen steeg dan ook met 18,6% tot 57,7 miljoen euro.
Goede vooruitzichten voor 2015
Voor de eerste jaarhelft van 2015 verwacht de lingeriegroep groei in de groothandelsdivisie. De voororders voor de lente/zomercollectie 2015 liggen namelijk vóór op 2014. Voor zijn retailactiviteiten gaat de groep uit van aanhoudende groei in Nederland en Duitsland.
“We verwachten ook groei in het Verenigd Koninkrijk, alhoewel die moeilijker te bereiken zal zijn dan op het continent”, aldus nog Van de Velde.