Twee jaar vóór op schema
In 2013 leed Frankrijks grootste autobouwer nog een verlies van bijna 2,3 miljard euro, vorig jaar was dat verlies al vier keer kleiner: 555 miljoen euro in het rood. Maar, belangrijker, voor het eerst in drie jaar was er een operationele winst: die kwam voor heel 2014 uit op 905 miljoen euro, tegenover een operationeel verlies van 364 miljoen euro een jaar eerder.
“We hebben voorsprong op ons plan van heropbouw“, zegt een tevreden topman Carlos Tavares (ex-Renault). De groep slaagde er namelijk twee jaar eerder dan verwacht in om een positieve vrije cash flow te genereren. Sinds de samenwerking met het Chinese Dongfeng Motor en een nieuwe participatie van de Franse staat gaat het dus beter met PSA.
Vorig jaar verkocht de groep 2,94 miljoen auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, dat zijn er 4,3% meer dan in 2013 maar nog altijd zo’n 18% minder dan in 2010, toen de groep een record van 3,6 miljoen auto’s verkocht. In China verkoopt PSA verkoopt nu al meer auto’s dan in zijn thuisland en de groep mikt op een verdere groei in dat land: samen met aandeelhouder Dongfeng is het de bedoeling om in 2020 anderhalf miljoen auto’s in China te verkopen.
Tegelijk voert de groep zijn al eerder in gang gezette herstructurering door in Rusland en Latijns-Amerika: PSA verwacht dat de vraag naar auto’s in Rusland met zo’n 30% zal zakken dit jaar en in Latijns-Amerika met zo’n 10%. In China verwachten de Fransen een stijging met circa 7% en in Europa denkt de autofabrikant 1% meer auto’s te kunnen verkopen.
“Liever meer winst dan meer auto’s”
Het prima resultaat is een gevolg van de beslissing van kersvers PSA-topman Tavares om zwaar in de kosten te snoeien door een fabriek te sluiten, banen te schrappen en de ontwikkelingskosten voor nieuwe automodellen te beperken: goed voor een besparing van twee miljard euro in drie jaar tijd.
Als gevolg daarvan moest PSA uiteindelijk minder auto’s verkopen om uit de kosten te komen: in 2013 moest het bedrijf nog 2,6 miljoen auto’s aan de man brengen om break-even te draaien (de Chinese markt niet meegeteld), vorig jaar waren dat er nog 2,1 miljoen en het ultieme doel is 2 miljoen.
“Ze verliezen marktaandeel in Europa, maar dat is een bewuste strategie”, zegt Pierluigi Lonero, analist bij het beurshuis Petercam, in De Standaard. “Er worden immers verlieslatende automodellen geschrapt en er wordt gefocust op de winstgevende modellen.” Tegen 2020 wil PSA nog maar twintig modellen aanbieden; tot voor kort waren dat er nog ruim veertig. Kortom, liever meer winst dan meer auto’s.