Het Nederlandse jeanslabel G-Star heeft een nieuwe eigenaar: de Amerikaanse merkenholding WHP Global neemt er een meerderheidsbelang.
Meer VS en online
In een gezamenlijk persbericht hebben G-Star RAW en de Amerikaanse holding het over “verdere wereldwijde groei en uitbreiding”. De nieuwe meerderheidsaandeelhouder maakt ook duidelijk dat hij er “voor de komende decennia” is, en in G-Star dus geen kortstondige investering ziet.
De focus komt te liggen op ‘online-first’ (een transitie die al was ingezet), een versterkte aanwezigheid in de Verenigde Staten en het aanboren van nieuwe regio’s en productcategorieën, zegt CEO Rob Schilder. De topman en het huidige managementteam blijven het bedrijf runnen vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam. Ook de bestaande aandeelhouders, waaronder oprichter Jos van Tilburg, houden een belang in het merk.
Inclusief G-Star RAW heeft WHP Global een merkenportfolio van meer dan zeven miljard dollar aan retailomzet. Onder andere de retailmerken Anne Klein, Bonobos, speelgoedketen Toys”R”Us en Babies”R”Us maken onderdeel uit van de groep. De holding heeft ook een gebruiksklaar e-commerceplatform voor zijn labels en een sourcingbureau in Azië.