Al tweede jaar op rij minder goed
Net als vorig jaar moest Kering, moederbedrijf van onder meer luxemerk Gucci en sportmerk Puma, opnieuw minder goede resultaten voorleggen. De omzet ging er nog wel met 4% op vooruit tot 10 miljard euro, maar de dure herlancering van Puma, de tegenvallende prestatie van Gucci en vooral negatieve wisselkoerseffecten drukten serieus op de nettowinst: die klokte af op 1,18 miljard euro (-4,4%).
Gucci, goed voor een derde van de totale omzet van Kering, moest in 2014 voor het eerst in jaren gas terugnemen: het luxemerk zag zijn verkoop met 1,8% dalen tot 3,5 miljard euro (-1,1% op vergelijkbare basis), voornamelijk als gevolg van de oktoberopstand in Hongkong. De winstmarge zakte terug van 31,8% in 2013 tot 30,2% in 2014.
Wel waren er tekenen van beterschap naarmate het jaareinde naderde: de luxepoot van Kering kon het jaar alsnog afsluiten met een groei van +6% dankzij de goede prestaties van Bottega Veneta (+11,3%) en Yves Saint Laurent (+27%).
Inzake Puma, dat gisteren al met jaarresultaten kwam, maakt Kering zich sterk dat “het einde van de tunnel in zicht is na een scharnierjaar”. Dankzij de dynamiek van de andere sportmerken (Volcom en Electric) kon de totale Sport & Lifestyle-tak het verlies in 2014 beperken tot -0,1%; het jaar voordien was er nog een daling met -8%.
Voor 2015 toont Kering-topman François-Henri Pinault zich alvast “vol vertrouwen in de capaciteiten van de groep om een aanhoudende rendabele groei te verzekeren”.