Niet enkel interessant voor ’taxfree’-winkels
“Retailers bedenken strategieën om hun aanwezigheid op luchthavens uit te breiden en zo maximaal de mogelijkheden te benutten van het groeiende luchtverkeer en toerisme”, zo staat te lezen in Global Travellers’ Airport Retail Trends 2014–2015, een nieuw rapport van Conlumino.
Het rapport heeft daarbij eveneens oog voor de zogeheten ‘duty paid retail’ (en dus niet enkel voor de ’taxfree’-winkels voorbij de douane), en stelt vast dat ‘mensen op luchthavens nu eenmaal flink wat tijd hebben om te shoppen en ook bereid blijken om daar zowel tijd als geld voor uit te trekken. Zo kende de Britse retailer WHSmith een sterke groei dankzij het stijgende aantal bezoekers van luchthavens, terwijl de verkoop in de winkelstraten erop achteruitging.”
De conclusie van het rapport, waarvoor meer dan 700 mensen werden bevraagd, is dan ook duidelijk: “Luchthavens zijn een belangrijk kanaal voor retailers om hun merken in de kijker te plaatsen bij het groeiende leger van internationale reizigers.”
Enkele in het oog springende vaststellingen
• Het gros van de consumenten (zo’n 65%) brengt hooguit een kwartier door in een winkel op de luchthaven, wat toch betekent dat ruim één op de drie er wel eens langer dan 15 minuten verblijft.
• Een overgrote meerderheid van de respondenten had de voorbije zes maanden zo’n 5% van zijn shoppingbudget uitgegeven in luchthavenwinkels.
• 48% van de respondenten gaf toe dat driekwart van hun aankopen op luchthavens impulsief was.
• 77% van de kopers schuift kledij en schoeisel naar voren als de Nr.1-impulsaankoop.
• De meeste consumenten denken bij ‘luchthavenwinkels’ meteen aan parfum, cosmetica en lichaamsverzorging