Tussenspurtje in laatste maanden
De omzet van Puma steeg in het vierde kwartaal van 2014 met 7,5% naar 750,8 miljoen euro, met dank aan de herstellende vraag in de Verenigde Staten en de sterke verkoop van accessoires: die ging er liefst 17,1% op vooruit tot 147,1 miljoen euro, terwijl de schoenenverkoop ook zo’n 4,3% omzetgroei kende (tot 310,7 miljoen euro).
Het nettoverlies daalde met 96 procent van 115,2 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro. Dat is wel een pak beter dan vorig jaar, maar analisten hadden toch gerekend op een winst van zo’n 7 miljoen euro.
Het nummer drie op de sportmarkt (na Nike en Adidas) boekte over het hele jaar zo’n 2,97 miljard euro omzet, een fractie minder dan in 2013. De winst steeg wel van 5,3 miljoen naar 64,1 miljoen euro.
“De juiste weg ingeslagen”
“Puma staat op een keerpunt, we zijn de juiste weg ingeslagen”, zegt CEO Bjørn Gulden. “We hebben nu een duidelijke positionering, hebben stappen gezet in de verbetering van ons product en werken met onze retailers aan een verdere verbetering van onze distributie”. Dat vergt echter tijd: “Je kunt een bedrijf niet in twaalf maanden omgooien”, aldus nog Gulden.
Om die verandering te versnellen, voerde het concern in 2014 een fikse verhoging van zijn marketingbudget door, verlengde het zijn sponsordeal met zesvoudig Olympisch kampioen Usain Bolt, verving het concurrent Nike als hoofdsponsor bij de Engelse voetbalclub Arsenal en ging het in zee met popster Rihanna.
“Vrouwen zijn de toekomst”
Puma, dat voor 86% in handen is van de Franse luxegroep Kering, verwacht dat de omzet dit jaar met een “middelhoog enkelcijferig” percentage zal toenemen, in mensentaal ergens tussen de 4 en de 6%.
Om dat doel te halen, wil het bedrijf meer vrouwelijke klanten aanspreken. Half december benoemde Puma popzangeres Rihanna tot creatief directeur van Puma Women en zal tegen 2016 een volledig nieuwe collectie uittekenen. Want, zo bevestigt Gulden nogmaals: “Vrouwen zijn de toekomst”. Ook voor Puma!