Minder kleinhandel in de regio
Eerst even terug in de tijd: in juni 2014 vernietigde de Raad van State het luik van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de zone Vilvoorde-Machelen. Dat GRUP moest de komst van het veelbesproken megawinkelcomplex Uplace Machelen mogelijk maken, maar ons hoogste rechtscollege had flink wat bezwaren tegen het mobiliteitsplan.
Na een dag van (naar verluidt) zware discussies heeft de Vlaamse regering vrijdag een oplossing bedacht: “We hebben de kleinhandel in de cluster met een derde gereduceerd ten opzichte van het vernietigde GRUP”, zegt bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V). “Bovendien vragen wij garanties op het vlak van openbaar vervoer, alvorens die mobiliteitsgenererende activiteiten toe te laten. Zo is een hoogfrequente busverbinding en een GEN-station (Gewestelijk Express Net, nvdr.) opgenomen als voorwaarde.”
Het nieuwe GRUP mag de oppervlakte voor kleinhandel in de zone dan wel met een derde verminderen, aan de omvang van het winkelcomplex zelf wordt niet geraakt: de retailoppervlakte blijft met andere woorden op 55.000 m². Overigens blijven ook de oorspronkelijk geplande ruimte voor hotels, ontspanning en andere activiteiten behouden.
Uplace en Voka tevreden…
Projectontwikkelaar Uplace reageert uiteraard tevreden: “Deze beslissingen zijn positief voor het ondernemersklimaat in Vlaanderen en bestendigen de rechtszekerheid”, luidt het in een persbericht. Daarin wijst Uplace nogmaals op de 3.200 jobs die het project zou creëren: Uplace “zal de motor zijn van nieuwe economische activiteiten en betekent de start van welvaart en welzijn in een regio die al lang snakt naar beter”.
Ook ondernemersorganisatie Voka is verheugd dat de regio “na bijna 15 jaar weer enige ruimte krijgt voor ontwikkeling en de bijbehorende mobiliteitsinfrastructuur, een decennium na het begin van het Vlaamse herlanceringsplan START na het verdwijnen van Sabena en Renault.”
…zelfstandigen- en mobiliteitsorganisaties razend
Volgens Karel Van Eetvelt van Unizo echter, “verkracht Vlaanderen haar eigen kernversterkend beleid” en is de goedkeuring van Uplace een “droevig dieptepunt voor de kleinhandel in kernen van steden en gemeenten”.
Bij monde van voorzitter Christine Mattheeuws sneert ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen dat “wie de kleinhandel in het centrum van een gemeente of een stad alle kansen wil geven en de leegstand wil terugdringen, niet tegelijkertijd projecten kan ondersteunen die diezelfde kleinhandel kapot maken.”
Mobiliteitsorganisatie Touring voorspelt dan weer dat “het aantal verliesuren per jaar op de Brusselse Ring met 424 zal toenemen en dat de files er ongeveer 4 kilometer per dag langer zullen zijn. Dit is om mobiliteitsproblemen vragen.”
Openbaar onderzoek
De lijdensweg van Uplace is dan ook nog niet voorbij: er volgt nu namelijk een openbaar onderzoek dat zes maanden zal duren. Eventuele bezwaren en opmerkingen belanden in het najaar van 2015 dan opnieuw op de tafel van de Vlaamse regering.
Pas dan zal de overheid een definitief Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan vastleggen, waarna Uplace een (nieuwe) bouwvergunning moet aanvragen. In principe toch, want in dit dossier lijken verrassingen eerder regel dan uitzondering.