4,6 miljard euro omzet
Pernod Ricard, ’s werelds nummer twee op de markt van de geestrijke dranken, heeft het voorbije halfjaar een omzet gerealiseerd van 4,6 miljard euro (+1%), met dank aan de stijgende verkoop in Amerika. De operationele winst klokte af op 1,36 miljard euro, zo goed als stabiel en in lijn met de analistenverwachtingen.
Dankzij goede prestaties in Latijns-Amerika (vooral Brazilië) en in het tax free-segment (luchthavens) klokte de halfjaaromzet van de hele zone Amerika – goed voor een kwart van de wereldwijde omzet – af op 1,2 miljard euro (+3%). “Ondanks een moeilijke markt in de Verenigde Staten”, waar de omzet 2% daalde.
In Europa, goed voor 34% van de omzet, zakte de omzet met zo’n 2% tot 1,6 miljard euro. Wel was er op vergelijkbare basis een stijging met +1%. Spanje en Groot-Brittannië zijn aan de beterhand, Frankrijk, Duitsland en vooral Oost-Europa moeten terrein prijsgeven.
In de rest van de wereld houdt de groep stand: er is sterke groei in India (+19%), een “graduele verbetering” in China (toch nog altijd -16% omdat het Chinese Nieuwjaar later viel dan vorig jaar) en dubbelcijferige groei in Afrika, vooral in Zuid-Afrika. De omzet van deze regio klokt af op 1,8 miljard euro (39% van de omzet).
Bij de merken zijn er prima resultaten voor de whisky’s Ballantine’s (+5%), Jameson (+10%) en The Glenlivet (+14 %), en voor de champagnes Mumm (+8%) en Perrier-Jouët (+9%).
Kleinzoon oprichter neemt touwtjes in handen
Pernod Ricard heeft vandaag ook een aantal belangrijke wissels aan de top doorgevoerd: algemeen directeur Pierre Pringuet geeft, zoals eerder afgesproken, na vijftien jaar de fakkel door aan de kleinzoon van stichter Paul Ricard. Alexandre Ricard wordt met zijn 42 jaar meteen de jongste topman van een CAC40-bedrijf (de 40 grootste Franse beursgenoteerde bedrijven).
De kersverse algemeen directeur zal die functie combineren met die van voorzitter van de raad van bestuur. Die rol was tot nog toe weggelegd voor Danièle Ricard, de oudste dochter van de stichter. Haar zitje in de raad van bestuur wordt ingenomen door Véronica Vargas, achterkleindochter van de oprichter. Daarmee neemt de familie Ricard de touwtjes weer stevig in handen bij de Franse drankengroep.
Alexandre Ricard stak bij zijn aantreden zijn ambities alvast niet weg: “Onze absolute prioriteit gaat naar groei, in de eerste plaats bij onze twee zwaargewichten China en de Verenigde Staten. Zonder toekomstige groeilanden als de Afrikaanse te vergeten.”