100 vestigingen tegen 2020
Domino’s Pizza telt in ons land 26 vestigingen, waarvan er vijf pas het voorbije halfjaar bijkwamen. Directeur André ten Wolde mikt op tien nieuwe verkooppunten per jaar, want “steeds meer Belgen willen hun pizza bij Domino’s bestellen”, zo merkt hij. Dat bestellen belooft overigens nog makkelijker te worden, want nu maandag lanceert de groep ook een app voor smartphones en tablets.
“In België bezorgen we gemiddeld binnen 30 minuten na ontvangst van de bestelling de pizza’s stomend heet aan de deur. Die pizza wordt onmiddellijk na ontvangst van de order gemaakt met uitsluitend verse ingrediënten. De klant heeft de complete controle over zijn bestelling: van de ingrediënten op zijn pizza tot de extra’s en de bezorging die live te volgen is via de pizzatracker”, verklaart ten Wolde het succes.
Domino’s Pizza wil in ons land doorgroeien naar honderd vestigingen, en dat “binnen de vijf tot zes jaar”. Daartoe zoekt de groep nieuwe ondernemers: “Veel van onze franchisenemers begonnen ooit als pizzakoerier en komen dus uit ons eigen systeem, maar nieuwe mensen zijn straks hard nodig”, aldus de topman.
44% meer winst
Domino’s Pizza maakt in ons land sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises. Behalve voor ons land is die Australisch beursgenoteerde groep ook de masterfranchisenemer voor het pizzamerk in Australië, Nieuw Zeeland, Frankrijk, Japan en Nederland. Goed voor een totaal van 1.435 vestigingen (volgend weekend opent de 160ste Domino’s Pizza in Nederland) en ruim 20.000 medewerkers.
Het voorbije half jaar zag de Australische masterfranchisehouder zijn omzet net geen 30% stijgen tot 346,6 miljoen Australische dollar (zo’n 238 miljoen euro) en zijn nettowinst zelfs met 44,2% groeien tot 29,1 miljoen dollar (20 miljoen euro).
Wereldwijd (inclusief andere franchisenemers dus) heeft Domino’s Pizza ruim 11.000 vestigingen in meer dan zeventig landen.