toekende.
80.000 referenties
Media Markt koos voor zijn vijftiende Belgische vestiging voor de Bredabaan in Schoten, en bewijst daarmee nogmaals dat het lak heeft aan het onderscheid tussen binnenstad- en baanwinkels. De ligging op het drukke verkeersknooppunt heeft vooral ruimte als belangrijk voordeel: de winkel strekt zich uit over een totale oppervlakte van ongeveer 4.600m², waarvan 3.300m² netto verkoopoppervlakte. Daardoor kan de elektronicaketen er meer dan 80.000 verschillende referenties aanbieden, terwijl een gemiddelde Media Markt winkel ‘slechts’ tot 45.000 verschillende artikelen heeft.
Verkeersellende
Toch heeft de locatie ook zijn nadelen. Omdat de winkel maar één uitrit telt en al het verkeer eerst een stuk richting Brasschaat mee moet volgens alvorens eventueel te kunnen omkeren, vreest de gemeente van Brasschaat heel wat verkeersellende door de winkelopening. In juli gaf de Raad van State dan ook een negatief advies over de vergunning. De definitieve uitspraak wordt eind dit jaar verwacht.
Omdat de gemeente van Schoten wel al een vergunning had uitgereikt, kon de opening niettemin gewoon doorgaan. “Onze vergunningen zijn in orde, en de gesprekken met de gemeenten verlopen heel constructief. Media Markt is zich wel bewust van het bredere mobiliteitsvraagstuk op en rond de Bredabaan: op de site wordt alvast duidelijke signalisatie aangebracht voor een vlotte verkeersstroom en ook parkeerwachters zullen met hun begeleiding zorgen voor een soepele verkeersafwikkeling op de parking”, aldus Valère Somers, country managing director van Media Markt-Saturn België.
De nieuwe Media Markt in Schoten verwacht maandelijks 40.000 bezoekers over de vloer te krijgen. Om die te bedienen, worden met de vestiging 73 jobs gecreëerd. De parking biedt plaats aan maximum 370 wagens.