Met een bijzonder winkelconcept wil ondernemer Thomas Nouws de wereld veroveren. Jacob’s Conceptstore heeft de ambitie om straks elke maand wel acht nieuwe locaties te openen, zowel in België als in Nederland en Frankrijk.
Nieuwe huisstijl
Drie jaar geleden ging Nouws van start met Jacob’s Conceptstore, een winkelconcept dat onderdak biedt aan creatieve lokale ondernemers. Intussen opende de keten al 24 vestigingen in België en is het tijd om een versnelling hoger te schakelen. “Ik heb een architect in dienst genomen om een volledig eigen huisstijl te ontwikkelen. We hebben al enkele winkels gerenoveerd en geherlokaliseerd, met vaste huurcontracten voor 9 jaar. Ik wil af van het pop-upkarakter van de winkels. We professionaliseren en zetten meer in op klantenbinding.” Meer details daarover onthult hij op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 21 september.
In Kortrijk is Jacob’s Conceptstore verhuisd van de buitenkant van winkelcentrum K naar een groter pand binnen. De vestiging in Roeselare ging dicht om een nieuwe winkel te openen in Het Pand in Waregem. In Mechelen verhuisde de winkel zopas naar een dubbel zo groot pand in de Geitestraat, tussen de Bruul en de IJzerenleen. “In oktober openen we in Gent, in februari in Mortsel. Intussen worden alle filialen gerenoveerd in de nieuwe huisstijl, waardoor de komende maanden pittig zullen worden”, aldus Nouws. Hij is inmiddels in gesprek is met een investeerder: “Ik rij van de ene bouwwerf naar de andere. Als alles meezit, gaan we vanaf november elke maand acht nieuwe locaties openen, zowel in België als in Nederland en Frankrijk”.
Internationale ambitie
De internationale ambitie is groot. Het eerste huurcontract in Parijs is getekend: “We trekken naar winkelcentrum Beaugrenelle. Voor winkelcentra is Jacob’s Conceptstore een interessante toevoeging omdat we vernieuwing en variatie brengen, met meer beleving, artisanale producten… We zijn een goede match. Mogelijk openen we al half oktober.”
In een stad als Parijs is de vraag bijzonder groot, zegt de ondernemer: “Er zijn ontzettende veel creatieve mensen die een afzetmarkt zoeken. Een pandje huren is enorm duur, maar wij kunnen hen een fysiek verkooppunt aanbieden. Ik zou met het huidige aantal aangemelde kandidaat-ontwerpers eigenlijk al acht winkels kunnen openen in Parijs, ik moet alleen de panden nog vinden.”
In totaal werkt de retailer al samen met 650 ontwerpers. Eigen aan Jacob’s Conceptstore is dat die ondernemers allemaal één dag per maand in de winkel werken. Dat houdt de kosten laag en het verhoogt ook de aantrekkelijkheid van het winkelconcept, omdat klanten en makers rechtstreeks met elkaar in contact komen.
Funshoppen
Want dat is één van de belangrijkste succesfactoren volgens Nouws: “Het persoonlijk contact met de ontwerpers. Je huurt bij ons niet zomaar een vierkante meter. We zetten creatievelingen in de kijker op onze sociale media. De dag dat ze in onze winkel werken, posten ze zelf ook.”
Jacob’s Conceptstore staat bovendien écht voor funshoppen, zegt de oprichter: “Bij ons komen de mensen snuisteren. Ze hebben een grote portemonnee bij en ze willen kopen, ook al hebben ze niets nodig. En elk product heeft hier een verhaal. Van elke ontwerper hebben we een leuk paneel met info, naam, foto… zodat klanten zien dat het product met liefde en passie is gemaakt. Het zijn lokale producten en producenten.”
De wereld veroveren
De ultieme ambitie van Nouws? De wereld veroveren. “Ik zou in elk continent winkels willen hebben. En dat gaat me lukken, daar ben ik van overtuigd. Wanneer ik zelf merken prospecteer op Instagram, dan zoek ik in steden waar ook ter wereld of daar ook zoveel creatieve ondernemers zijn. Ik heb al een mapje met ontwerpers uit Sydney bijvoorbeeld en ik zag enkele maanden geleden in Bogota (Colombia) hoe vrouwen van expats een afzetmarkt zoeken voor hun creaties. Dat is daar net hetzelfde als in eender welke grootstad in de wereld.”
De ondernemer laat zich graag inspireren door Rituals: “Dat vind ik een heel mooi voorbeeld. Ze hebben de wereld veroverd – of zijn daar nog volop mee bezig – door in hun eigen concept te geloven. Juist bedacht, correct uitgevoerd. Niet aarzelen om te springen.”
Over zijn aanpak en ambities vertelt Thomas Nouws meer op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 21 september in Antwerpen. Ook sprekers van Impermo, Lunch Garden, Kruidvat, Microsoft, Standaard Boekhandel en Club betreden dan het podium met boeiende verhalen voor retailers op zoek naar marketinginspiratie. Boek snel uw ticket via onderstaande link.