Lukoil, Esso en Q8 op het podium
Voor de 30 criteria die werden onderzocht – van prijsniveau over productkwaliteit, dienstverlening en service, hygiëne en verzorging tot schone toiletten – behaalde Lukoil 19 keer de hoogste score, vooral in servicegerelateerde criteria zoals hulpvaardigheid, snelheid van bediening en netheid van de winkel.
Dat levert Lukoil een gemiddelde score op van 7,9/10. Esso en Q8 vervolledigen het podium met een gemiddelde score van 7,5/10. Dan volgen Shell en Total met 7,4/10. Texaco is de hekkensluiter met 7,1/10.
Consument wordt veeleisender
In vergelijking met 2010 is er voor alle merken een lichte daling van de gemiddelde score vast te stellen. Zo daalt Lukoil van 8,1/10 naar 7,9/10. Vorig jaar moest het bedrijf die koppositie nog delen met Q8, maar die keten van tankstations is dit jaar teruggezakt naar 7,5/10. Volgens de marktonderzoekers is die algehele daling toe te schrijven aan de almaar kritischer wordende consument.
Lukoil, het voormalige Sovjet-Russische staatsoliebedrijf dat in 1992 werd geprivatiseerd en in 2000 zijn wereldwijde expansie begon, is sinds juni 2007 in ons land actief. Toen nam het ConocoPhillips Belgium over, de vennootschap die de 157 JET-tankstations (ex-Seca) in België en Luxemburg beheerde. Lukoil is actief in 30 landen en telt 150.000 medewerkers en meer dan 6000 tankstations.