Uitgereikt door (tevreden) klanten
De organisatie is een initiatief van onder meer autoverzekeraars, leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders en fleetowners. De van oorsprong Nederlandse stichting certificeert bandenbedrijven, garages, schadeherstellers en glasherstellers die niet alleen een goede service en professionele reparaties van voertuigen aanbieden, maar die opdracht ook op een duurzame manier uitvoeren.
“Als klant en opdrachtgever vinden wij het belangrijk dat de herstelbedrijven ons en onze klanten kwalitatief goed van dienst zijn. We verwachten bovendien dat dit met respect voor het milieu en dus voor de samenleving gebeurt”, zegt Marc Euben, directeur schaderegelingsbeleid bij KBC, die namens het Belgische College van Deskundigen het label overhandigde.
350.000 auto’s per jaar
Carglass, dat in zijn 42 servicecentra en via 100 servicewagens jaarlijks meer dan 350.000 automobilisten bedient, maakt naar eigen zeggen al jaren werk van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. “Wij vragen van alle medewerkers de volle inzet om deze verwachting om te zetten tot tastbare en meetbare feiten”, zegt directeur verkoop en marketing Caroline Ameloot. “Wij kunnen dit immers slechts bereiken door de inzet van élk personeelslid en door hun eigen verantwoordelijkheidszin ten opzichte van de kwaliteit van hun werk, maar ook ten aanzien van de veiligheid en het milieu.”
Carglass is de eerste autoglashersteller in ons land die de screening succesvol heeft doorlopen. Duurzaam Repareren hoopt dat er snel nog meer volgen, en wijst erop dat op dit ogenblik al meerdere bedrijven aan het screeningsproces zijn begonnen. Eind januari ontving BASF als eerste lakleverancier het Belgische attest Duurzaam Repareren. In Nederland werden in twee jaar tijd zo’n 2.000 autobedrijven gescreend en goedgekeurd.