Picnic is zopas van start gegaan in drie bijkomende Duitse steden. Op termijn wil de onlinesupermarkt de helft van de bevolking bereiken in dat land. Daarvoor wijst het bedrijf naar de eerder zwakke lokale concurrentie.
40 bijkomende steden
De Nederlandse websupermarkt zet verdere stappen op de grote Duitse markt: na de start in Berlijn in juni, is de Nederlandse onlinesupermarkt zopas van start gegaan in Darmstadt, Mainz en Wiesbaden. In elk van die steden hadden meer dan 3.000 gezinnen zich vooraf op de wachtlijst geregistreerd, meldt Handelsblatt.
De inwoners worden beleverd vanuit het nieuwe, 20.000 m² grote distributiecentrum in Viernheim: van hieruit plant de e-tailer wel veertig bijkomende steden te kunnen bedienen in het zuidwesten van het land. Momenteel bedient Picnic al een tachtigtal Duitse steden. Het bedrijf ging van start in Noordrijn-Westfalen en trok dan naar Hamburg en Berlijn. Nu staan onder andere Brandenburg, Flensburg, Frankfurt en Kiel op de planning.
Rode cijfers
“Ons doel is om meer dan 50% van de bevolking in Duitsland te bereiken door extra locaties te openen”, zegt Duits topman Frederic Knaudt. De app-only retailer heeft maar weinig lokale concurrenten: flitsbezorgers als Gorillas hebben het moeilijk en de klassieke supermarktketens worstelen met e-commerce. Edeka verkocht zopas zijn bezorgdienst Bringmeister aan Knuspr, het Duitse filiaal van de snel groeiende Tsjechische groep Rohlik. Die is ook al in enkele Duitse steden actief.
Dit jaar wil Picnic in Duitsland 400 miljoen euro omzet draaien, maar het verlies zal 67 miljoen euro bedragen. Expansie moet de winstgevendheid verbeteren, zegt Knaudt: vorig jaar was er een verlies van 63 miljoen op een omzet van slechts 275 miljoen euro. Twee weken geleden stelde directeur en medeoprichter Michiel Muller van Picnic nog dat die rode cijfers erbij horen: de startup stelt groei boven winst en beschikt over voldoende financiële middelen. “We trappen eerder het gas verder in, dan dat we op de rem gaan staan”, zei hij.