Aanhoudende prijsverhogingen doen consumenten vaker naar goedkopere huismerken grijpen, ondervindt nu ook Kraft Heinz: de omzet stijgt nog wel bij de merkfabrikant, maar de volumes staan onder druk.
Prijsbewuste consumenten
Teleurstellende kwartaalresultaten bij Kraft Heinz: de omzet groeide maar met 2,6% naar 6,7 miljard dollar (6 miljard euro) en dat was beneden de verwachtingen van analisten. Verontrustend is vooral dat de volumes daalden met 7%. Het is duidelijk dat steeds meer consumenten de aanhoudende inflatie niet langer zomaar aanvaarden: ze worden prijsbewuster en ruilen dure merkproducten in voor goedkopere huismerken, zelfs wanneer het gaat om een sterk merk als Heinz.
Toch verwacht het bedrijf beterschap in het tweede halfjaar: “De actieplannen die we in het eerste kwartaal hebben opgesteld, resulteerden elke maand in een verbetering van de marktaandelentrend”, zegt CEO Miguel Patricio. De multinational houdt dan ook vast aan de eerdere vooruitzichten, met een verwachte groei van 4 tot 6% voor zowel omzet als bedrijfsresultaat.