Prijsverhogingen hielpen Nestlé aan een sterke groei van de winst. Toch ontkent de multinational beschuldigingen van “graaiflatie”. Voor de rest van het jaar verwacht de fabrikant gematigder prijsstijgingen.
“Winst onder druk in Europa”
In de eerste helft van 2023 verhoogde Nestlé de prijzen met gemiddeld 9,5%. Het concern zag de omzet met 1,6% stijgen naar 46 miljard Zwitserse frank (48 miljard euro). De winst ging 7,7% hoger, tot 5,6 miljard Zwitserse frank (6 miljard euro). De volumes daalden met 0,3%, maar toch is het bedrijf optimistisch en verhoogt het de vooruitzichten voor het volledige boekjaar.
Ook andere voedingsfabrikanten zoals Danone, Coca-Cola en Unilever rapporteerden deze week mooie winstcijfers die te danken zijn aan prijsverhogingen. CEO Mark Schneider is evenwel niet opgezet met beschuldigingen dat merkfabrikanten de prijzen sterker zouden verhogen dan nodig om hun marges te optimaliseren. Volgens hem heeft Nestlé de prijzen zeer gematigd en conservatief aangepast: “Onze winstgevendheid in Zuid-Europa is aanzienlijk gedaald, ondanks alle interne efficiëntiemaatregelen die we nemen,” verklaart hij tegenover persagentschap Reuters. “De situatie in Frankrijk is nog slechter dan die elders in Europa.”
Wel zal Nestlé de prijzen later dit jaar in een gematigder tempo verhogen, zei hij. Verhogingen zullen vooral gericht zijn op producten waarvoor de grondstofkosten blijven stijgen.