“Moment van de waarheid”
“Een dikke week was op de website enkel een aftelklok te zien. Bestellen kon namelijk pas van zodra die klok op nul zou staan, en dat was op 20 september om 10 uur. Geïnteresseerden konden zich vooraf via mail kenbaar maken, zodat wij hen een sms’je konden sturen net voor de eigenlijke verkoop van start ging. Kwestie van het moment van de waarheid niet uit het oog te verliezen”, zegt Luc Malcorps, director media relations bij Emakina, het Brusselse agentschap dat het concept voor Volkswagen uitwerkte.
Ook sociale media zoals Facebook en Twitter werden gretig ingezet om van de stunt een succes te maken. Of de 35 exemplaren intussen al de deur uit zijn of niet, willen ze bij het bureau vooralsnog niet kwijt. Wel heeft het concept al eerder zijn succes bewezen: in juni van dit jaar pakte zustermerk Audi met eenzelfde stunt uit. Toen ging het om een limited edition van slechts 25 exemplaren van de Audi A1, die in nog geen 20 minuten de deur uit waren.
“Stimulans voor de dealers”
De vraag die dan rijst, is natuurlijk of de VW-dealers daar wel zo blij mee zijn? “Er leeft inderdaad wat angst bij autodealers rond internetverkoop van auto’s, maar wij zijn ervan overtuigd dat we met een actie als deze ook hun verkoop kunnen stimuleren”, zegt Malcorps.
De kandidaat-kopers moeten namelijk de concessiehouder aankruisen bij wie ze hun Golf GTI 35 willen afhalen. Wie achter het net vist, belandt op een wachtlijst: zo beschikt het automerk meteen over een lijstje van mensen die zich hebben geout als GTI-fan én kandidaat-koper. Een veelbelovend prospectiebestand, heet zoiets.