Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Voor de RetailHunts is RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck constant op zoek naar straffe concepten, dus neemt hij je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks. In deze laatste week: sneakerspa’s, speelgoedwonderland en virtuele realiteit.
1. Adidas DXB, Dubai
Adidas opende in Dubai zijn eerste vlaggenschip waar duurzaamheid centraal staat. Die boodschap wordt er zowel analoog als hoogtechnologisch uitgedragen: het is de meest digitaal geconnecteerde Adidas-winkel, van de rekken tot het plafond. Zo kunnen bezoekers producten van eender waar in de winkel naar zich toe brengen en is er een met schermen beklede RFID Smart Fitting Room.
De beleving gaat evenwel verder dan digitale gimmicks: naast de Dgrade-producten uit gerecycleerde plasticflessen, kunnen consumenten er hun schoenen laten herstellen en workshops volgen over hoe ze hun sneakers langer kunnen laten meegaan. In het Maker Lab kunnen klanten hun schoenen personaliseren met de hulp van ontwerpers, waardoor ze uniek en dus onvervangbaar worden.
Adidas opende zijn eerste Midden-Oosterse flagshipstore in de Dubai Mall bovendien met een aparte Adidas DXB corner, die limited edition-producten verkoopt die exclusief zijn voor Dubai. De items zijn speciaal ontwikkeld voor de lokale markt en consumenten. Voor het eerst in de regio zijn er ook outdoor-artikelen verkrijgbaar voor sporten als wandelen en trailrunning, aangezien die populair worden in Dubai.
2. Uniqlo Ginza, Tokio
Een flagshipstore met liefst twaalf verdiepingen, dat is Uniqlo Ginza. En het is nog niet eens de hoofdwinkel van Uniqlo in Tokio, want die opende een jaar eerder even verderop. Om het tienjarig bestaan van de winkel te vieren, werd het pand in 2021 niettemin van kop tot teen gerenoveerd. Het vlaggenschip is sindsdien een enorme lifestyle- en shoppinghub, met een koffiebar, een eigen kleermaker en een bloemist.
Blikvangers in de winkels zijn de Life Wear-installaties op elke verdieping, waarin bekende kledingstukken van het merk worden tentoongesteld als museumstukken. Qua dienstverlening kunnen klanten zich op de tiende verdieping laten opmeten voor een pak op maat, terwijl vrouwen op de zesde verdieping terecht kunnen om ondergoed te laten passen.
Kenmerkend zijn ook de samenwerkingen, die de winkel echt verankeren en integreren in de buurt. Zo krijg je in het café koekjes van banketbakkerij Ginza West, terwijl om de heropening te vieren een selectie artikelen – zoals T-shirts en tassen – werden gemaakt in samenwerking met andere retailers en zelfstandige merken in de wijk.
3. Sephora Beauty Hub, Dubai (e.a.)
Bij Sephora is de winkel niet alleen een “beauty hub”, maar ook een datahub. De cosmeticaretailer slaagt erin klanten persoonlijke aanbevelingen en productsuggesties te geven – niet op basis van segmenten of doelgroepen, maar werkelijk uniek per klant op basis van diens individuele koophistoriek en browsegeschiedenis. Data is een munteenheid voor het bedrijf en een volledig geïndividualiseerde klantenbeleving, waarbij de make-upverkoper precies kan voorspellen wat elke klant wil, is het spreekwoordelijke goud.
Graven naar dat goud doet de keten vooral met haar populaire mobiele app, die zwaar bewapend is met artificiële intelligentie en augmented reality. Toch gaat de datastrategie nog veel verder: Sephora wil ook weten wie niet kocht, wie de fysieke winkel binnenkomt en hoe consumenten zich langsheen alle verschillende kanalen bewegen. Ook in de winkel moeten medewerkers iedereen een gepersonaliseerde ervaring kunnen geven op basis van hun huidtype, verzorgingsroutine en eerdere aankopen. “We willen iedereen herkennen,” luidt het.
Bij Sephora is de Pantone ColorIQ-test in de fysieke winkels zo’n vernuftig trucje: slimme camera’s nemen een foto, analyseren de huidskleur van de klant, matchen die met de exacte Pantone-kleurcode en raden dan producten op maat van ieders unieke teint. Aangezien elk gezicht uniek is, krijgt Sephora zo een databank van consumenten over de hele wereld. Combineer die data met het winkelgedrag en de AI-tool zou al op voorhand de juiste producten voor elke shopper klaar kunnen zetten.
4. Camp, New York
De New Yorkse onderneemster Rachel Shechtman bracht het idee van A/B-testen voor het eerst naar een fysieke winkel. Haar winkel, Story, was een trial and error-speeltuin voor merken en consumenten. Om de paar maanden veranderde het thema en de hele inhoud. Merken betaalden Shechtman om er hun producten te tonen, terwijl ze in ruil daarvoor gegevens en feedback van consumenten kregen. Ze peilden voortdurend naar de reacties op producten en displays, soms gewoon door andere artikelen naast elkaar te zetten. Story bestaat vandaag niet meer, maar Shechtman bouwt wel voort op het concept bij de experimentele en radicaal op ervaring gerichte speelgoedwinkels van Camp.
Kinderen leren er merken letterlijk spelenderwijs kennen: ze krijgen alle vrijheid en ruimte om te spelen in de unieke, creatieve merkdecors in de winkels. Ondertussen leren de merken ook de kinderen – en de portemonnee van hun ouders – kennen. Vandaag is de formule uitgegroeid tot een keten met negen winkels in de Verenigde Staten, waar kinderen zelfs hun verjaardagsfeestjes gaan vieren.
5. WeFood, Kopenhagen
Supermarkten vol vervallen producten klinken niet meteen als een aanrader? Toch is precies dat de USP van WeFood, een keten van Deense kruidenierswinkels tegen voedselverspilling die in 2016 is opgericht door de Deense NGO DanChurchAid. De supermarkten verkopen producten die worden geschonken door producenten en retailers tegen kortingen tussen 30 en 50%. Anders dan bij sociale kruideniers kan iedereen er terecht – en dat slaat aan.
Producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert, seizoensgebonden producten, verpakkingen waar iets aan scheelt of ‘lelijke’ groenten: het team van meer dan 200 vrijwilligers haalt ze op en verkoopt ze. In het eerste jaar werd al meer dan 220 ton voedsel van de vuilnisbelt gered en meer dan een miljoen Deense kronen opgehaald voor het goede doel. Alle opbrengsten gaan namelijk naar initiatieven tegen hongersnood, terwijl de winkels ook zelf een punt bewijzen: dat het anders en zonder verspilling kan.
Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.