Zuivelproducent Danone heeft een beter dan verwacht halfjaar achter de rug. Dankzij nieuwe prijsverhogingen steeg de omzet met 6,3%, met groei in alle regio’s – behalve dan in Rusland…
700 miljoen kwijt in Rusland
De eerste helft van dit jaar leverde Danone een netto-omzet van 14,17 miljard euro op, goed voor 8,4% groei op vergelijkbare basis. Het volume daalde wel met 1,1%, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door prijsstijgingen van gemiddeld 9,4%. “In een omgeving die volatiel en uitdagend blijft, hebben we verder gebouwd aan onze staat van dienst met een solide eerste jaarhelft”, zegt CEO Antoine de Saint-Affrique tevreden. De groei kwam ook uit alle regio’s.
In het tweede kwartaal bedroeg de vergelijkbare groei 6,4%, met vooral in Latijns-Amerika (+10,8%) en in China (+9,6%) sterke omzettoenames. In Europa steeg de omzet met 6,5%. Voor het hele jaar verwacht Danone nu een vergelijkbare omzetgroei tussen de 4 en 6% met een gematigde verbetering van de recurrente operationele marge.
Danone blijft ondertussen strijden om zijn Russische activiteiten, die vorige week door de overheid werden genationaliseerd. Aan het hoofd van de Russische tak blijkt nu Jakoeb Zakriev te staan, de Tsjetsjeense landbouwminister en het neefje van de Tsjetsjeense leider. Danone vindt niettemin dat het nog altijd de wettige eigenaar is en wil er zijn rechten en medewerkers beschermen. Toch boekt het bedrijf al een eenmalige waardevermindering van 200 miljoen euro, bovenop een afschrijving van 500 miljoen euro.