De Nederlandse non-fooddiscounter Action voelt de straalstroom onder zijn vleugels: opnieuw post de keten een omzetstijging van meer dan 30%.
Meer klanten, meer omzet
In de eerste jaarhelft steeg de omzet van Action met liefst 33,5% naar 5,2 miljard euro, exclusief de talloze winkelopeningen kwam er 21,8% bij. De keten ziet vooral meer klanten naar de winkels komen, en zegt wekelijks nu al veertien miljoen klanten te mogen verwelkomen.
De uitstekende resultaten zijn allerminst een verrassing: in het eerste kwartaal steeg de omzet binnen de bestaande winkels zelfs nog sneller (+24%) en in 2022 boekte Action een gelijkaardige groei.
Daarnaast boekt de keten naar eigen zeggen ook vooruitgang in het beperken van de eigen uitstoot – onder andere door trucks op biodiesel te laten rijden – en tevredenheid binnen het eigen personeel.
De keten van CEO Hajir Hajji opende dit jaar al 90 winkels en heeft er momenteel 2353 in elf landen. Voor het hele jaar mikt Action op 300 winkelopeningen, waarmee het nog net de groei van vorig jaar (+280) zou overtreffen.