Sterkste groei in Europa
Nissan zag zijn autoverkoop in 2014 met 4,1% stijgen tot 5,31 miljoen stuks, onder meer dankzij het enorme succes van zijn Qashqai (foto). De sterkste groei realiseerde het merk in Europa (+14,4%), gevolgd door de Verenigde Staten (+11,1%) en Mexico (+10,9%). Die forse groeicijfers compenseerden ruimschoots de stagnering in China (+0,5%) en de daling op de Japanse thuismarkt (-1,3%).
Nu de cijfers van Nissan bekend zijn, kan meteen ook de balans worden opgemaakt van de alliantie Renault-Nissan. Renault (inclusief Dacia), verkocht 2,71 miljoen wagens en bestelwagens. Het recentelijk opgeslokte Russische Lada (Avtovaz) verkocht er 439.100 (een daling met 17,9%). Met de 5,31 miljoen stuks van Nissan erbij geeft dat een totaal van 8,46 miljoen auto’s.
Daarmee verstevigt de alliantie Renault-Nissan haar vierde plaats op de automarkt wereldwijd. Die wordt nu al drie jaar op een rij aangevoerd door Toyota, vóór Volkswagen en General Motors. Maar de Fransen zouden geen Fransen zijn als ze al niet luidop beginnen dromen van een plaatsje op het wereldpodium…