Wisselkoers stuwt omzet hoger
De Zweedse fabrikant van witgoed, die o.a. de merken Electrolux, AEG, Zanussi en Frigidaire commercialiseert, boekte in het vierde kwartaal van 2014 een omzet van 31,4 miljard kroon of omgerekend 3,4 miljard euro. Dat was 8,7% meer dan in dezelfde periode van 2013, waarvan 2% autonome groei. Voorts werd 0,2% aangedragen door nieuw overgenomen bedrijven, maar het grootste deel van de vooruitgang kwamer dankzij wisselkoerswinsten.
Het sterke vierde kwartaal deed de omzet voor het hele jaar afsluiten op 112,143 miljard kroon of 12,1 miljard euro, wat 2,7% meer was dan over heel 2013. Die hogere verkoop zorgde meteen voor een hefboom: het concern hevelde inmiddels al 70% van zijn productie over naar lagelonenlanden. Bij een stijgende omzet geeft dat een dubbele winst.
De operationele winst kwam in het vierde kwartaal dan ook uit op 1,472 miljard kroon (160 miljoen euro), 20% meer dan in dezelfde periode van 2013. Over heel 2014 bedroeg de operationele winst 4,78 miljard kroon of 515 miljoen euro, 18% boven het peil van heel 2013. De operationele marge steeg daarbij van 3,7% in 2013 naar 4,3% in 2014, in het laatste kwartaal kwam die zelfs uit op 4,7%.