Esprit kondigt sombere cijfers aan: de omzet is gedaald in de voorbije vijf maanden, waardoor ook de nettowinst diep in het rood duikt. Toch gelooft het modemerk in beterschap later dit jaar.
Winst van korte duur
In vergelijking met een jaar geleden is de omzet bij Esprit de afgelopen vijf maanden, tot eind mei, teruggevallen van 3,6 miljard Hongkongse dollar (420 miljoen euro) naar 2,5 miljard dollar (290 miljoen euro). De modegroep wijt de daling vooral aan “negatief consumentensentiment in Duitsland en de rest van Europa”, maar geeft toe dat ook eigen ingrepen meespelen.
Sinds de Chinese miljardair Karen Lo tijdens de coronapandemie de grootste aandeelhoudster werd van het kledingmerk, werkt Esprit aan een nieuwe strategie. Het merk wil weer hipper worden en zich hoger positioneren, maar toch de prijzen laag houden. Om dat te bereiken, snijdt het label in de kosten en vooral in het aantal leveranciers. Ook lanceert de keten nieuwe pop-ups en webshops.
Toch doet de groep op dit moment vooral zichzelf pijn. De nettowinst kelderde door de omzetdaling zelfs naar een te verwachten verlies van 604 miljoen dollar (70 miljoen euro). Vorig jaar draaide Esprit voor het eerst sinds 2017 weer winst, maar dat was dus van korte duur. Pas in de tweede helft van dit jaar zullen de investeringen hun vruchten afwerpen, meent het bedrijf. Zo zouden er nu al positieve ontwikkelingen te zien zijn en kijkt Esprit uit naar zijn nieuwe denimlijn, die in augustus op de markt komt.