Extra week verkoop
De vergelijkbare omzet lag in het vierde kwartaal dan ook 6,9% lager in België dan een jaar eerder, goed voor een bedrag van 1,26 miljard euro. De totale omzet van de Delhaize Group kwam voor het vierde kwartaal uit op 5,79 miljard euro. Dat is een stijging van 11,4%, die werd geholpen door een extra verkoopweek.
Voor heel 2014 haalde Delhaize een omzet van 21,36 miljard euro (+3,7%), maar in thuisland België was er wel een omzetdaling van 3,0% naar 4,92 miljard euro. De onderliggende bedrijfswinst voor 2014 klokte af op 764 miljoen euro. Daarmee doet Delhaize het een stuk beter dan de verwachtingen van de analisten, die een winst van ongeveer 700 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder de extra week bedroeg de winst 739 miljoen euro.
Goed resultaat in VS
“Onze opbrengsten in het vierde kwartaal bij Delhaize America waren solide, gedeeltelijk ondersteund door inflatie en zowel Food Lion als Hannaford rapporteerden een positieve reële omzetgroei. In België waren onze opbrengsten en resultaten beide negatief beïnvloed door stakingen in onze winkels en in ons distributienetwerk”, zegt CEO Frans Müller over de gemengde resultaten.
“Wij hebben de ambitie om binnenkort een definitief akkoord omtrent het Transformatieplan te bereiken met onze sociale partners. In Zuidoost-Europa leidde een moeilijk consumentenklimaat in Griekenland en Servië tot een negatieve vergelijkbare omzetgroei.”