“Jaarprognose gehaald”
Topman Herbert Hainer meldde trots dat Adidas de bijgestelde winstverwachtingen voor 2014 (650 miljoen euro) gehaald heeft, ook al bleven de oorspronkelijke verwachtingen van 830 tot 930 miljoen euro ruim buiten schot. De groep had de voorbije zomer zijn winstvooruitzichten immers drastisch verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten, de kwakkelende verkoop bij de golftak en de moeizame marktomstandigheden in Rusland.
Het sportconcern komt voor heel 2014 uit op een omzetgroei van om en bij de 6% (bij gelijke wisselkoersen). Omgerekend naar euro steeg de omzet met zo’n 2% tot 14,8 miljard euro, dankzij de merken Adidas (+11% bij gelijke wisselkoersen) en Reebok (+5%). Reebok groeit nu al zeven kwartalen op een rij.
Rockport verkocht voor 250 miljoen euro
Wel moest Adidas afscheid nemen van zijn Amerikaanse merk Rockport. De nieuwe eigenaar, New Balance, betaalt er 280 miljoen dollar (omgerekend ruim 250 miljoen euro) voor. Om dat bedrag bijeen te krijgen, gaat het bedrijf in zee met investeerder Berkshire Partners.
“Het merk Rockport heeft zich de voorbije jaren goed ontwikkeld”, zegt Adidas-topman Hainer, maar “onze focus ligt heel duidelijk op sport.” De Duitse sportreus ziet dan ook geen plaats meer in zijn merkenportefeuille voor Rockport, het merk van lederen schoenen dat in 1971 werd opgericht en 15 jaar later werd verkocht aan Reebok (dat in 2006 op zijn beurt werd ingelijfd door Adidas).