Wisselvallig jaar voor Etam
In het eerste halfjaar mocht Etam nog een vooruitgang van zijn verkoopcijfer met 3,2% bijschrijven, maar in het derde kwartaal lagen de verkopen 2,1% lager dan in dezelfde periode het jaar voordien. Tegenvallende solden en een te zacht weer bij de start van het najaar waren hieraan niet vreemd. In het vierde kwartaal was er niettemin opnieuw een groei met 2,9%.
De vooruitgang werd vooral gedragen door de verkoop in Europa, die er in 2014 met 4,3% op vooruitging tot 838 miljoen euro, waarvan 739,3 miljoen euro in Frankrijk (+ 4,2%). De Belgische (+ 4,7%) en Poolse (+ 12,8%) verkopen scoorden beter dan gemiddeld, de Spaanse en Portugese (+ 3,5%) en de Duitse (-2,5%) presteerden minder goed.
In China verliep de verkoop dan weer minder goed en zakte met 7,1% tot 382,4 miljoen euro, door een verzwakking van de consumptie in die regio en een herpositionering van het merk. Etam sloot er ook 236 niet-rendabele winkels. Op 31 december telde Etam 4.122 winkels, waarvan 943 in Europa en 2.935 in China. Ten slotte zijn er nog 244 internationale franchises.
De internetverkoop was dan weer een aanjager van de verkopen en is nu al goed voor meerdere tientallen miljoenen euro. Concrete cijfers geeft het bedrijf echter niet vrij. De online omzet van het eigen Etam-merk steeg 19,2%, die van 1.2.3. met 22,7% en die van Undiz verdubbelde zelfs. Voor 2015 verwacht Etam een verdere toename.