Ook Volkswagen boven de 10 miljoen stuks
De Japanse autoconstructeur Toyota was in 2014 voor de derde keer op rij de grootste autobouwer ter wereld. Het bedrijf bracht welgeteld 10,23 miljoen voertuigen aan de man, een stijging met 3%. In de cijfers zitten voor een goed begrip ook de zustermerken Lexus, Daihatsu en Hin vervat.
Van de concurrentie is enkel de Volkswagen-groep (met ook Audi, Seat, Skoda e.a.) er ook in geslaagd om de kaap van de 10 miljoen auto’s te ronden, en dat voor het eerst in zijn geschiedenis. Het Duitse autoconcern strandde op 10,14 miljoen, een stijging met 4,2% in vergelijking met 2013.
Op de derde plaats komt het Amerikaanse General Motors (o.a. Opel, Vauxhall, Buick, Chevrolet, Cadillac), met 9,92 miljoen verkochte voertuigen, ook al een stijging met 2,1%. Van de nummers 4 en 5 (het Zuid-Koreaanse Hyundai-Kia en het Amerikaanse Ford) zijn de cijfers nog niet bekend, maar zij kunnen de top-3 niet bedreigen. Nog verderop volgen de Franse constructeurs: PSA (Peugeot-Citroën-DS) verkocht vorig jaar 2,938 miljoen stuks, Renault (inclusief Dacia en Samsung Motors) klokte af op 2,712 miljoen stuks.
VW allergrootste in 2015?
Tot de internationale financiële crisis was General Motors tientallen jaren lang de grootste autobouwer ter wereld, maar in 2008 verloor het die positie aan Toyota. In 2011 moest het Japanse bedrijf de titel één jaar opnieuw afstaan aan GM, toen Japan getroffen werd door een aardbeving met tsunami en de productie een tijdlang stil lag.
Mogelijk komt er in 2015 wel een einde aan de Toyota-dominantie: de Japanners verwachten namelijk zelf dat hun verkoop dit jaar met 1% zal dalen tot zo’n 10,15 miljoen eenheden. Volkswagen daarentegen koestert grote ambities, met name in China: de Duitsers willen er een aantal nieuwe productievestigingen openen. Toyota bouwt alvast tot maart 2016 geen nieuwe fabrieken, maar wil “de komende jaren eerder de competitiviteit versterken dan in een race om kwantiteit te stappen”, zo liet een woordvoerder fijntjes weten.